Lumme Energia toimii voimakkaasti kilpaillulla toimialalla, jossa myös asiakkaiden vaatimukset sekä ostokäyttäytyminen ovat muuttuneet voimakkaasti. Kuluttajat ovat vuosien aikana tottuneet halpoihin hintoihin ja helppoon kilpailuttamiseen digitaalisissa kanavissa. Tästä johtuen hinta ei voi enää olla ainoa kilpailutekijä, vaan energiayhtiöiden on löydettävä uusia tapoja erottautua ja palvella asiakkaitaan.
Kaiken tämän lisäksi energia-alan toimijoihin vaikuttaa voimakkaasti globaalit megatrendit, kuten ilmaston lämpeneminen, maailman väkiluvun kasvu ja luonnonvarojen vähentyminen sekä energiakulutuksen loputtomalta näyttävä kasvu.
Lumme Energialla on päätetty panostaa asiakaskokemukseen ja yhteisöllisyyteen erottavana tekijänä.
Kehitystyötä lähdettiin tekemään Veren johdolla ketterästi palvelu- ja liiketoimintamuotoilun menetelmiä hyödyntäen. Lumme Energian oman henkilöstön lisäksi projektissa kuultiin asiakkaita, jotta syntyneet tulokset saatiin validoitua oikeiksi.
Projektin lopputuloksena kuvattiin palveluliiketoiminnan asiakaskokemuksen tavoitetila B2B- ja B2C-liiketoiminnoille sekä luotiin kehityksen tiekartta seuraavalle 5 vuodelle. Kehitystyön myötä Lumme Energialla saatiin lisäksi erittäin hyvä ymmärrys asiakaskokemuksen kehittämiseen ja johtamiseen liittyvistä menetelmistä sekä keinoista. Ketterän kehittämisen malli tuntui organisaatiossa toimivalta ja sitä aiotaan hyödyntää myös jatkossa.
"Yhteistyö Veren kanssa oli ideoivaa ja säntillistä, mutta samaan aikaan myös hauskaa", sanoo Johanna Viskari.
"Varsinaisen kehitystyön lisäksi projekti Lumme Energian kanssa toimi erinomaisena ensiaskeleena systemaattisesti tehtyyn design-lähtöiseen kehitystyöhön. Oli ilo nähdä, miten työpajoihin osallistujat innostuivat ketterästä ja kokeilevammasta tavasta kehittää ja uskon vahvasti, että tapa tehdä kehitystoimintaa juurtuu organisaatioon", sanoo Daniel-José Hänninen, joka toimi Veren puolelta projektin vetäjänä.
Vere Design Oy on liiketoimintamuotoilun edelläkävijä, jonka missiona on luoda asiakkailleen tulevaisuuden kestävää liiketoimintaa.