Sulje
Liity Edelläkävijöihin
Liity Edelläkävijöihin
Antti Seppänen 8.2.2017 11:07

Kumppaneita – onko heitä?

mandariinit_900px.jpg

”Alat sä oleen mun kaa?” Noilla sanoilla Pena loi ensimmäisiä ”seurustelusuhteita” 1980-luvulla. Piti oppia toimimaan kumppanin kanssa. Jotkut kaverit

olivat lapsellisempia kuin toiset, jolloin suhdetaitojen oppiminen kesti muita pidempään. Näin keski-iässä huomaa, että kaikki ei niitä taitoja ole oppinut vieläkään.

Työelämässä olen kuullut aina puhuttuvan kumppaneista ja partnereista. Lähes jokainen yritys viittaa myyntimateriaaleissaan, että haluaa olla se luotettava kumppani.

Mitä sitten on aito kumppanuus ja onko sitä?

Kumppanuus on toimintatapa, joka edellyttää yhteisiä tavoitteita/mittareita, toiminnan jatkuvaa kehittämistä ja oppimista sekä tiimityötä. Kumppanuus tulee ajatella prosessina, jossa kumppanuusyritysten tieto, osaaminen ja arvot yhdistetään kaikille osapuolille lisäarvoa tuottavaksi toiminnaksi.

Parisuhteessa molemmat muuttuvat ja kasvavat ajan myötä. Oleellista on, että toisen muuttuessa osaa edelleen arvostaa ja luottaa kumppaniinsa. Pitää olla kiinnostunut toisesta vuosienkin päästä. Ostajan ja myyjän suhdetta voi hyvin verrata parisuhteeseen. Se vaatii molemmilta sitoutumista ja halua toimia yhdessä. Kumppanuus on pitkälti tahdonasia.

Aito kumppanuus edellyttää työtä

Työelämässä kannattaa käyttäytyä hyvin ja olla pettämättä toista. Samaa ohjetta uskallan toki suositella ihan jokaisen arkeen.

Ihmiset vaihtavat työpaikkaa ja työtehtäviä nykyään verrattain usein. Välillä ollaan samalla puolella pöytää, sitten taas eri puolella, kilpaillaan keskenään tai toimitaan täysin erillään kohtaamatta arjessa pitkään aikaan. Työelämä on yhtä suhteiden luomista ja ylläpitämistä. Jos toimit väärin, niin sana kiirii nopeasti. Negatiivisia kokemuksia jaetaan paljon ahkerammin kuin positiivisia.

On mielestäni hyvin tervettä käydä avointa keskustelua omasta tai yrityksen tavasta toimia eri sidosryhmien kanssa, kilpailijoita unohtamatta. Jokaisesta kohtaamisesta voi oppia jotain. Näin myös omat ”parisuhdetaidot” kehittyvät. Koskaan et ole valmis.

Kumppanuus vaatii keskinäisen jännitteen

Hyvän kumppanuuden yksi riski on suhteen arkipäiväistyminen. Jos molempia kiinnostaa enemmän tuleva yhteinen formulamatka kuin yritysten väliset tulokset, ollaan vaarallisilla vesillä. Tällöin myyjän paikan saattaa viedä osaavampi tekijä, koska aiempi suhde ei enää kehity. Pettämisen riski kasvaa.

Mitä kumppanuus vaatii myyjältä ja ostajalta?

Myyjä:

Kuuntele, äläkä ajattele lyhyellä tähtäimellä omia bonareita, vaan mieti, mikä ratkaisu on asiakkaallesi paras. Ole avoin ja kerro, mitä itse tekisit. Sano rohkeasti, mitä et osaa ja auta asiakastasi löytämään hänelle sopivat ratkaisut. Lähde aina siitä ajatuksesta, että suhteenne voi jatkua vuosikymmeniä.

Ostaja:

Älä ole epäkohtelias, pidä lupauksesi ja maksa laskut. Muista olla käyttämättä myyjää hyväksesi. Myynnin ollessa taito, on sitä yhtä paljon myös ostaminen.

Luottamus

Puhuttaessa luottamuksesta, on hyvä muistaa, että ei ole olemassa yksipuolista luottamusta. Luottamus syntyy kahden ihmisen välisestä toiminnasta. Tai laajemmin yritysten keskinäisestä kanssakäymisestä. Jos toinen osapuoli pettää, niin luottamusta ei ole.

Jokainen kohtaaminen edustaa yritystäsi, on kyse sitten vastaanotosta, varastosta tai laskun toimittamisesta asiakkaalle. Asiakaslojaliteetin synnyttäminen voi viedä vuosia, mutta sen pystyy tuhoamaan muutamassa minuutissa.

Kaikki tekevät virheitä elämässä. Niitä tekevät sekä myyjät, että ostajat. Virheistä pitää oppia, kannattaa pyytää anteeksi ja osata sitä myös antaa.

Kannattaako kumppanuuteen panostaa?

Myynnin ja ostamisen trendit tulevat ja menevät, mutta ihmisten väliset suhteet pysyvät aina muodissa. Niin omassa arjessa kuin työssäkin ihmissuhteet ovat tärkeitä ja palkitsevia. Ne vaativat rutkasti työtä, mutta antavat myös paljon. Parhaimmillaan ne kestävät läpi elämän.

Luokaa kestäviä elämän mittaisia suhteita ja pitäkää niistä hyvää huolta.

 

Miten vahvistaa asiakaslojaliteettia kumppanuuden avulla – lue lisää. 

 

Kumppanuusterveisin

Antti

 

avatar

Antti Seppänen

Antilla on liki 20 vuoden kokemus yritysten kasvattamisesta ja kansainvälistämisestä. Hän on ollut osakkaana viemässä suomalaista palveluyritystä kymmenelle eri markkinalle. Hän on vastannut uusien palvelujen konseptoinnista ja kaupallistamisesta. Antti on lisäksi johtanut myyntiä ja ollut rakentamassa myynnin yhteisiä toimintamalleja.