Antti Seppänen 18.1.2017 9:45

Show me the money!

money_900px.jpg

Elokuvassa Jerry Maguire vuodelta 1996 Tom Cruise huutaa legendaarisesti: ”Show me the money!”

 

Mistä meidän yritys saa lisää rahaa?

Hallitus ja omistajat painostavat toimitusjohtaja Sirpaa tai Penaa saamaan enemmän tulosta. Koska kuluja on jo karsittu, niin toimitusjohtaja käskee myyntijohtajaa myymään enemmän. Pian myyntijohtaja painostaa myyjiä myymään lisää, osoittaakseen toimitusjohtajalle tilanteen olevan hallinnassa. Lisätään käyntien ja soittojen määrää, mistä sitten raportoidaan eteenpäin. Nyt tulee tulosta!

Tämä tarina on faktaa vai fiktiota?

 Onko kenellekään tullut mieleen, ovatko yrityksemme tuottamat palvelut edelleen houkuttelevia tai onko tapamme myydä nykyaikainen? Keskitytään seuraavaksi tuohon ensimmäiseen.

 

Kuka vastaa yrityksessäsi palvelujen kehittämisestä?

Palvelukehitys tapahtuu helposti omassa kammiossa (jos ollenkaan), mihin muulla yrityksen väellä ei ole asiaa. Tai sitten palvelukehitys jakaantuu yrityksessä niin moneen paikkaan, ettei siitä ota kukaan selvää, kenen vastuulla se aidosti on.

Maailma muuttuu hirveällä vauhdilla, samoin asiakkaiden tarpeet. Hyvässä asiakassuhteessa on luonnollista, että hyvät ideat mitä eri kohtaamisissa syntyy, voivat synnyttää testattavia pilotteja ja sitä kautta uusia myytäviä palveluita. Vastaus kysymykseesi on usein lähempänä kuin luuletkaan.

 

Mitä tulee huomioida uutta palvelua rakennettaessa? 

  1. Valikoi mukaan sellaiset asiakkaat, jotka ajattelevat kehittämisestä samalla tavalla. Sama pätee toki omaan yritykseesi. Helpottaa muuten kummasti.
  2. Uutta on lähes mahdotonta luoda jatkuvassa konsensuksessa, vaan erilaisia näkemyksiä pitää hyväksyä sekä omassa yrityksessä että asiakkaiden kanssa.
  3. Tee pohjatyöt hyvin ja mieti, mitä tavoittelette, minkä ongelman palvelu ratkaisee ja miten mittaatte tuloksia. Pahimmat virheet tehdään juuri suunnittelussa tai oikeastaan sen tekemättä jättämisessä.
  4. Pidä lupaukset/tavoitteet realistisina sekä omalle yritykselle että asiakkaalle. Rehellisyys ja avoimuus toimii jälleen kerran.
  5. Älä tee liian helposti isoja johtopäätöksiä, jotka saattavat vaikuttaa koko yrityksesi toimintaan ja menestymiseen. Jos esimerkiksi pari henkilöä sanoo teollisuusyritykselle, että alkakaa myydä joulukuusia, niin kannattaa tehdä ensin pari tarkistusta ennen kuin puoli firmaa on jo istuttamassa taimia yrityksen omalle pellolle.
  6. Muista, että kaikki osaaminen ei asu omassa yrityksessä, joten hanki itsellesi luotettava kumppani. Hyvä yritys osaa jäsentää asiat ja auttaa oikeisiin päätöksiin, kuten mihin yrityksemme tulee keskittyä ja mistä mahdollisesti luopua.

Lyhyesti: Suunnittele, Luo, Toteuta/Testaa, Analysoi, Korjaa virheet ja Toista

 

Miten palvelukehitystä voi sitten mitata vai voiko?

Totuus ei löydy loputtomista piloteista, muttei myöskään Sirpan ja Penan yksipuolisesta kuuntelusta. Palvelukehityksessä ei ole mustaa tai valkoista, on vain eri sävyisiä harmaita alueita, mistä parhaimmillaan syntyy jotain uutta.

Se, kuka nämä sävyt osaa erottaa toisistaan ja tekee niiden pohjalta oikeat päätökset, on voittaja.

Kuten Jerry Maguire elokuvassa, niin myös yritystoiminnassa kaikki mitataan lopulta rahassa. Palvelukehityksen ainoa tehtävä on joko kasvattaa liikevaihtoa tai tehostaa omaa toimintaa (parantaa kannattavuutta). Kaikki muu on turhaa.

 

Haluatko tietää lisää palvelukehityksestä? Ota yhteyttä!

 

Menestystä palvelujesi kehittämiseen!

Antti

avatar

Antti Seppänen

Antilla on liki 20 vuoden kokemus yritysten kasvattamisesta ja kansainvälistämisestä. Hän on ollut osakkaana viemässä suomalaista palveluyritystä kymmenelle eri markkinalle. Hän on vastannut uusien palvelujen konseptoinnista ja kaupallistamisesta. Antti on lisäksi johtanut myyntiä ja ollut rakentamassa myynnin yhteisiä toimintamalleja.