Antti Seppänen 9.8.2017 12:30

Hulluuden highway

tie_yolla_900px.jpg

Onko bensiini parempi kuin diesel? Pitääkö olla sähkö vai hybridi? Lopetetaanko polttomoottorit? Kuka autoa ohjaa – minä vai kone?

Vuonna 1990 maailman arvokkaimmat yhtiöt olivat General Motors ja Ford Motor. Vuonna 2017 ne ovat Apple ja Google. Erikoista kuviosta tekee sen, että sekä Apple ja Google molemmat puuhaavat omaa autoa nykyään, vaikka heidän ydinliiketoiminta on ollut alunperin aivan toinen. Ympyrä sulkeutuu ja liikkuminen on selvästikin edelleen hyvä business.

Autoteollisuus on uskomattoman suuressa murroksessa. Se kohtaa samat haasteet ja disruptiot, jotka muutkin teollisuuden alat. Nyt on liiketoimintamuotoilulle käyttöä. Haasteita on useita, mutta ohessa näkemyksiä käyttövoimasta, kuljettajasta ja muotoilusta.

Missä tankkaat autosi tulevaisuudessa?

Siinä missä 1990-luvun alussa harjoittelin käsijarrukäännöksiä Lahdessa, niin nykynuoret eivät edes tiedä, mikä käsijarru on. Tuolloin bensiini oli ainoa oikea käyttövoima ja dieselillä ajoivat lähinnä taksit ja maanviljelijät.

Jo vuosikymmenet on puhuttu puhtaammasta tavasta liikuttaa autoa, mutta todellinen halu asian edistämiseksi on puuttunut. Tällä kertaa sääntelyllä (hiilidioksiidipäästöt) on saatu paljon hyvää aikaan, sillä automerkkien on ollut pakko tehdä vähäpäästöisempiä autoja.

Sähköautoja on ollut kokeilussa vähän joka merkillä, kunnes muuan Elon Musk pisti vauhtia muihinkin autovalmistajiin. Kukapa olisi 10 vuotta sitten arvannut, että sellaista merkkiä kuin Tesla ja mallia Model 3 varataan yli 500 000 kappaletta, vaikka kukaan ei ole edes nähnyt koko autoa. Taisi syntyä uusi iPhone.

Britannia ilmoitti kieltävänsä uudet diesel- ja bensiiniautot vuonna 2040. Norjassa ja Hollannissa vastaava kielto tulee voimaan jo 2025. Aihe on niin herkkä, että jopa Saksan Angela Merkel puolustaa dieselautoja. Tähän on luonnollinen syy, sillä Saksassa vaarantuisi suoraan liki puoli miljoonaa työpaikkaa, jos tuo kielto tulee äkkiseltään voimaan. Samoin päästömittaushuijauksia ilmestyy lisää jatkuvasti, eivätkä ne enää jaksa kiinnostaa edes mediaa. Porsche taisi tehdä yhden viimeisimpiä takaisinkutsuja, jonka piirissä oli 22 000 katumaasturia.

Tällä hetkellä sähköautot ovat kiinnostuksen ytimessä, mutta onko se tulevaisuuden käyttövoima, joka selviää voittajana vai syntyykö tässä myllerryksessä vielä jotain, mistä emme edes tiedä?

Viimeisin näytelmä Suomesta oli hallituksen alustava ajatus siitä, että latauspisteet tulevat pakollisiksi bensa-asemille. Onneksi aiheeseen tuli muutama järkevä kannanotto, että onko bensa-asemat edes oikeita paikkoja ladata autoa. Eikö latauspisteiden pitäisi olla kauppakeskuksissa tai urheiluhalleilla, missä ihmiset viettävät luonnostaankin aikaa? Mikä on tulevaisuudessa bensa-asemien funktio, kun sieltä voi ostaa enää kahvia ja pullaa? Tämä keskustelu varmasti jatkuu.

Kuka autoasi tulevaisuudessa ohjaa?

Kun autoihin tuli 1990-luvulla luistonestot ja muut elektroniset avustimet, niin ne piti aina talvella kytkeä pois päältä, jottei ajamisen hauskuus kärsinyt. Kun oma lapseni ajaa ajokortin 10 vuoden päästä, on kiinnostavaa nähdä, miten paljon avustavia järjestelmiä on silloin käytössä. Lisäksi kiinnostaa, koska autot ajavat aidosti itse. Puhutaan robottiautosta, itseohjautuvasta autosta ja tai automatisoidusta autosta. Tekniikka kehittyy huimaa vauhtia ja enemmän alkaa olla kyse lainsäädännöstä ja sen soveltamisesta. Jo nyt osa autoista todellakin ajaa yllättävän itsenäisesti.

Tulevaisuuden näkemyksiä on valtavasti olemassa. IEEE (Institue of Electrical and Electronics Engineers) ennustaa, että 75 % kaikista autoista on autonomisia vuonna 2040. Alalle siirtyy paljon yrityksiä, jotka eivät aiemmin ole olleet autojen kanssa lainkaan tekemisissä. Tapahtuu muutos sitten nopeasti tai hitaasti, niin pian teillä liikkuu samaan aikaan autoja, joista toista ohjaa kone ja toista ihminen. Sitten ainakin selviää kumpi on oikeasti parempi kuljettaja – minä vai kone.

Vain design ratkaisee!

Nykyautot tehdään pääasiassa alihankkijoiden toimesta. Mm. Continental, Bosch ja Siemens ovat yrityksiä, jotka ovat vahvasti mukana autoteollisuudessa. Autot tehdään samoista osista ja joskus myös samoista moottoreista, joten muotoilu alkaa olla niitä harvoja erottavuustekijöitä eri merkkien välillä.

Viime vuodet ovat olleet todellista kulta-aikaa ostajille, sillä valinnan varaa todellakin on. Mallivaihtoehtoja on perinteisten pienten ja suurten lisäksi mm. erilaisia coupeja, katumaastureita ja jopa niiden yhdistelmiä. On kiinnostavaa nähdä, millaisia autoja markkina haluaa tulevaisuudessa ja mitkä ovat kuluttajien vaatimukset. Kukaan ei tarkkaan tiedä, mikä pakottaa autonvalmistajia tuomaan markkinalle valtavasti eri malleja. Lopulta asiakaslojaliteetti ratkaisee, kuka tässä pelissä on voittaja.

Uudet ostajat näkevät autot ja liikkumisen yleensä täysin eri tavoin kuin oma tai aiempi sukupolvi.

Siinä missä auto merkitsi itselleni vapautta liikkua, niin nykyään se on vain osa liikkumisen ketjua, missä voi yhdistyä eri kulkuvälineet. Aiemmin oli tärkeää omistaa auto, mutta tämäkin ajattelu on haastettu jo ajat sitten.

Miten määritetään tulevaisuuden tapa liikkua?

Autoteollisuudella on paljon haasteita selvitettävänä, mutta samalla myös mahdollisuuksia löytyy. Liiketoimintamuotoilu on keskeisemmässä roolissa kuin koskaan ennen. Useat alan yritykset ovat erittäin suuria, joten niiden kykyä vastata kuluttajien muuttuviin vaatimuksiin koetellaan todella. Kilpailutilanteet saattavat muuttua äkisti ja uusia toimijoita syntyy.

Tesla tuli hämmentämään markkinaa jokunen vuosi sitten. Tesla on puolestaan saanut premium -kilpailijan, jonka malleihin voi käydä tutustumassa https://lucidmotors.com/car. Kukaan ei siis ole turvassa. Ei edes herra Musk.

Tulevaisuuden liikkumisen malli on yksi hulluuden highway. Tulokulmia asiaan on loputtomasti ja milloin kuviota hämmentää mielipiteillään jättimäiset öljy-yhtiöt, milloin kaupunginvaltuustossa kantakaupungissa asuvat yksityisautoilun vastustajat. Yhteistä heillä on lähinnä äärimielipiteet. Tulevaisuudessa ihmisen on tarve liikkua sujuvasti, edullisesti, turvallisesti ja ympäristöystävällisesti. Nämä asiat vaikuttavat siihen, millaiset kulkuneuvot täyttävät tiet vuonna 2040. Vastaavia muutoksia käyvät läpi pienemmät teollisuusyritykset lyhyemmässä ajassa eri aloilla. Helppoa oikeaa ratkaisua ei ole, mutta muuttua täytyy. Se on varmaa.

Turvallista työmatkaa, millä tahansa kulkuvälineellä liikutkin.

Antti

Haluatko kuulla lisää liiketoimintamuotoilusta? Ota yhteyttä!

 

avatar

Antti Seppänen

Antilla on liki 20 vuoden kokemus yritysten kasvattamisesta ja kansainvälistämisestä. Hän on ollut osakkaana viemässä suomalaista palveluyritystä kymmenelle eri markkinalle. Hän on vastannut uusien palvelujen konseptoinnista ja kaupallistamisesta. Antti on lisäksi johtanut myyntiä ja ollut rakentamassa myynnin yhteisiä toimintamalleja.