Antti Seppänen 6.4.2020 10:33

Ainoastaan kaikki muuttui

Harva meistä olisi vielä reilu kuukausi sitten arvannut, millainen myllerrys yhteiskunnassa ja työyhteisöissä on nyt meneillään. Tämä kriisi tulee jättämään jälkensä historiaan ja sen lopullisia vaikutuksia voi vain arvailla.

Niin yksilöt kuin yrityksetkin reagoivat muuttuneeseen tilanteeseen eri tavalla. On monia palvelualoja, jotka tarvitset yhteiskunnan rahallista tukea, jotta voivat edes selvitä tulevaisuudessa - esimerkkinä ravintola- tai matkailuala. Osassa yrityksiä lamaannutaan ja osassa tehdään kaikkensa, että selviydytään. Nyt on varmasti hyvä aika pohtia, millaisia palveluita yrityksemme tuottaa ja kenen kanssa, kun talous taas antaa siihen mahdollisuuden.

Kumppanuudet ja palvelujen kehittäminen ovat yhtä pelleilyä!

Miksi turhaan tehdä mitään yhdessä, kun kaiken voi tehdä yksin? Mitä jos toinen hyötyy tästä enemmän kuin minä? Mites minun mittarini? Mitä tuo kehitysporukka tuolla taas puuhastelee, kun pitäisi keskittyä businekseen? Kuulostaako tutulta?

Onko meillä osaamista luoda aidosti jotain uutta ja merkittävää?

Yrityksillä alkaa olla paljon omaa muotoiluosaamista joko talon sisällä tai sitten kumppanille ulkoistettuna. Suomessa osaamista on reilusti ja meillä on kyvykkyys rakentaa hienoja tuotteita/palveluita muotoiluoppien mukaisesti. Olemme myös teknologisen kehittämisen ja hyödyntämisen kärkimaita. Meillä on kaikki edellytykset menestyä globaalissa kilpailussa.

Haaste on enemmänkin kunniahimon puute itse hankkeen valinnassa ja toteutuksessa. Yrityksen strategiat ovat nykyään (onneksi) varsin selkeitä ja ymmärrettäviä. Tekeminen saatetaan liittää esimerkiksi vastuullisuuteen, millä toteutuessaan on merkittäviä yhteiskunnallisia vaikutuksia.

Itse uuden tuotteen/palvelun pilotointiin päätyy kuitenkin helposti hankkeita, joiden vaikutus toteutuessaan on minimaalinen, eikä se jaksa kiinnostaa muutamaa lehdistötiedotetta enempää. Firman toimitusjohtaja ottaa pari selfietä, kun joku anturi mittaa jossain taas jotain.

Aina ei ole helppoa!

Isot uudistukset ovat aina kertaluokkaa merkittävästi vaikeampia. Niihin tarvitaan mukaan usein asiakkaita, kumppaneita ja jopa kilpailijoita. Saatetaan joutua miettimään aidosti vaikeita teknologisia haasteita, uudistamaan prosesseja, huomioimaan lainsäädäntöä jne. Isojen uudistusten toteuttaminen on työlästä ja kallista, mutta onnistuessaan ne synnyttävät aidosti merkittävää kilpailuetua.

Toinen haaste on myös se, että yritysten keskinäinen pilotointi usein tapahtuu helposti yritysten johtoryhmien tietämättömissä. Jos nämä pilotit ja niistä johdetut hankkeet eivät ole heidän pöydillään, niin kukaan ei ala investoimaan aidosti itse palveluun. Ja jos pilotointi ei tue riittävästi yrityksen strategiaa, jää se jälleen kerran pienen porukan keskinäiseksi puuhasteluksi. Ensin ei tule miettiä omaa ansaintalogiikkaa, vaan onko markkinassa ylipäätään tällaiselle palvelulle riittävää kysyntää.

Vaatii selkeää uskallusta rakentaa tuotteita/palveluita, joista voi lyhyellä tähtäimellä olla haittaa jopa omalle liiketoiminnalle. Keskeistä on ennakoida tulevaa ja olla mukana niissä porukoissa, jotka muuttavat markkinaa - ei niissä, joiden mielestä parhaat ideat on jo tehty.

Mistä lähteä liikkeelle?

Työnkuvani puolesta suosittelen toki valitsemaan ensin hyvän kumppanin kehitystyöhön mukaan. Yhteiskehittäminen kuulostaa helpolta, mutta on todellisuudessa erittäin haastavaa. Hyvä kumppani toimiikin juuri sinun ja loppuasiakkaan ja/tai kumppanin välissä.

 

Entinen "Minä itse" on uusi "Me yhdessä".

 

Mikäli taas haluat tehdä kaiken itse, niin mieti ensin, mikä lopputuloksen tulisi olla. Lähde sitten purkamaan kokonaisuutta lopputuloksesta alkuun. Hyviä vinkkejä aiheeseen löydät meidän tuottamasta palvelusta yritysten omaan kehittämiseen www.vere.fi/edellakavijat

Kun sinulla on hahmo ja ajatuksia jo olemassa, niin eikun etätapaamista varaamaan potentiaalisille kumppaneille ja vaikka kilpailijoille. Kannattaa rohkeasti miettiä, olisimmeko yhdessä enemmän. Pitää pystyä rakentamaan luottamuksellinen suhde mahdolliseen kumppaniin, jolloin aluksi ei saa olla jakamassa tuottoja. Asiakas määrää tahdin, myös tämän kriisin jälkeen.

Menestystä kaiken muutoksen keskellä. Pitäkää huolta toisistanne. Antti

Vere vastaa nopeasti muuttuneeseen toimintaympäristöön tarjoamalla palveluitaan täysin digitaalisessa muodossa, helposti ostettavina kokonaisuuksina.

Lataa palveluesite

 

avatar

Antti Seppänen

Antilla on liki 20 vuoden kokemus yritysten kasvattamisesta ja kansainvälistämisestä. Hän on ollut osakkaana viemässä suomalaista palveluyritystä kymmenelle eri markkinalle. Hän on vastannut uusien palvelujen konseptoinnista ja kaupallistamisesta. Antti on lisäksi johtanut myyntiä ja ollut rakentamassa myynnin yhteisiä toimintamalleja.

Sinua voisi kiinnostaa myös