Energialiiketoiminnan kehittäminen on moniulotteinen asia, sillä siihen kuuluvat sekä asiakkaiden tarpeet, Vapon tavoitteet että Suomessa tehtävät poliittiset päätökset. Yhtiön asiantuntijoilla oli jo näkemystä puukaupan tulevaisuudesta, mutta kokonaisuuden järjestelmällinen käsittely oli haastavaa ja konkreettinen eteneminen vielä hakusessa.
Ongelman ratkaisussa Vapo ja Vere sovelsivat palveluiden konseptointimallia. Se sisältää lyhyen tutkimuksen, design sprintin sekä validoinnin asiakkaalla. Projektin tulokseksi saatiin uusi puukaupan palvelumalli. Yhteistyön ansiosta Vapon käsitys tulevaisuudesta vahvistui ja yhtiö sai konkreettiset askelmerkit etenemiseen. Yhtiössä ollaan tyytyväisiä yhteistyöhön.
“Projektin jälkeen kuvasimme Vapon kanssa, miltä tulevan palvelumallin tulisi näyttää. Tuotoksen visualisointi ymmärrettäväksi on vaativaa mutta erittäin tärkeää, jotta sen jalkautus organisaatiossa onnistuu. Lopuksi testasimme mallin keskeisimmät olettamukset heidän asiakkaillaan. Asiakkaat pitivät uudesta palvelumallista, joten työ oli onnistunut”, kertoo Veren Head of Design Daniel-José Hänninen.
Vere Design Oy on liiketoimintamuotoilun edelläkävijä, jonka missiona on luoda asiakkailleen tulevaisuuden kestävää liiketoimintaa.