Projektissa innovointiin 3 Step IT:n kanssa uusia liiketoiminta- ja palvelumalleja.
3 Step IT:n liiketoiminta perustuu laaja-alaiseen IT-laitteiden elinkaaren hallintaan.
3 Step IT:n liiketoiminta perustuu IT-laitteiden elinkaaren hallintaan, eli niiden vuokraamiseen, rahoitukseen, käytönaikaiseen hallinnointiin ja käytöstä poistoon. 3 Step IT:n hallinnoimia laitteita on maailmanlaajuisesti käytössä noin 1.8 miljoonaa. Toimintaa on Suomen lisäksi 9 muussa maassa.
Asiakasyrityksille elinkaarenhallinta tarkoittaa ajan- ja rahansäästöä, vaivattomuutta sekä laitteiden korkeaa käyttöastetta. Kiertotalouden periaatteiden mukaisesti asiakkaiden käytöstä palautuva laite tyhjennetään tietoturvallisesti, puhdistetaan, päivitetään ja myydään edelleen.
3 Step IT on ollut 20 vuotta kasvava ja kannattava. Myös asiakastyytyväisyys on aina ollut korkea. Kaikki menee hyvin, miksi siis miettiä uudistumista?
Toimintaympäristön kiihtyvä muutos pakottaa yritykset innovoimaan uusia liiketoimintamalleja ja digitaalisia palveluita pysyäkseen mukana kilpailussa myös tulevaisuudessa. 3 Step IT haluaa tuottaa asiakkailleen yhä enemmän arvoa ja varmistaa asiakkaiden arjen vaivattomuuden nyt ja tulevaisuudessa.
Projektin aikana 3 Step IT ja Vere tutkivat tulevaisuuden ilmiöitä ja innovoivat niiden pohjalta uusia liiketoimintamalleja yhdessä loppuasiakkaiden kanssa. Yhdeksi pääteemaksi 3 Step IT:n liiketoimintamuotoiluhankkeessa nousi liiketoiminnan rakentaminen datan ympärille.
"Olemme siirtymässä kilpailutaloudesta yhteistyötalouteen", Marko visioi. "Jatkossa toimintaa kehitetään vieläkin asiakaslähtöisemmäksi järjestelmiin kertyneen datan avulla. 3 Step IT tutkii nyt koneoppimista ja keinoälyn hyödyntämistä asiakaspalvelussa ja asiakastarpeiden ennakoinnissa. Meillä on 20 vuoden ajalta historiadata hallussamme ja pystymme jo nyt hyvin ennakoimaan, miten voimme tehdä asiakkaidemme arjesta vieläkin helpompaa."
Marko Tarkiainen on tehnyt pitkän uran maailmalla ja palasi perheensä kanssa Suomeen vuonna 2016. Kysymykseen siitä, mistä meidän suomalaisten tulisi olla ylpeitä Marko vastaa rohkean kannustavasti:
"Meidät tunnetaan maailmalla luotettavina ja lojaaleina. Suomalaiset nähdään myös hyvin neutraalina kansakuntana, joka ei herätä ylimääräisiä tunteita suuntaan eikä toiseen. Tämä on vahvuus, jota pitäisi hyödyntää enemmän. Yrityksien tulisi panostaa enemmän kansainväliseen yhteistyöhön ja erityisesti näkyvyyteen. Meistä tiedetään kohtuullisen vähän maailmalla verrattuna esimerkiksi ruotsalaisiin yrityksiin. Olemme digitalisaation kärjessä monessa asiassa ja juuri nyt olisi aika markkinoida sitä maailmalla."
"Yhdistimme voimamme liiketoimintamuotoiluhankkeessa, jonka tavoitteena oli löytää ja rakentaa kestävää kasvua tukevia tulevaisuuden liiketoiminta- ja palvelumalleja. Verellä on ammattitaitoinen porukka ja hyvä tekemisen meininki."
Vere Design Oy on liiketoimintamuotoilun edelläkävijä, jonka missiona on luoda asiakkailleen tulevaisuuden kestävää liiketoimintaa.