Kuluttajien kiinnostus tuotteiden alkuperään ja vastuullisuuteen on kasvanut viime vuosina valtavasti. Samaan aikaan myös viranomaisten taholta tulee lisää vaatimuksia tuotteiden jäljitettävyyteen.
Jotta kuluttajalle pystyttäisiin tarjoamaan heidän haluamaansa tietoa, informaation pitää kulkea saumattomasti kaikkien eri toimijoiden välillä koko arvoketjun matkan - mahdollisesti virrata myös ristiin eri toimijoiden välillä. Tämän mahdollistamiseen ei riitä pelkkä tietojärjestelmä, vaan vaaditaan yhteinen malli tiedon käsittelyyn. GS1:sen tuottamat tunnisteet ja koodit ovatkin avainasemassa tiedon sujuvaan kulkuun koko arvoketjussa.
Projektissa oli mukana useita toimijoita elintarvike- ja kaupan alalta. Kehitystyössä olivat mukana S-Ryhmä, Kesko, Lidl, Wihuri, Atria, HKScan, Valio, Fazer ja Apetit. Avoin keskustelu ja ajatusten jalostaminen yhdessä koettiin erittäin hedelmälliseksi, kun tavoitteena oli edistää koko arvoketjun kilpailukykyä, josta jokainen toimija voi jatkossa jalostaa omia kilpailuetuja.
Digitaaliset yhteiskehittämisen menetelmät mahdollistivat projektin sujuvan läpiviemisen myös pandemia-aikana. Menetelmät ja työkalut tukivat työskentelyä ekosysteemissä erinomaisesti ja ne mahdollistivat hyvät sekä ennen kaikkea syvät keskustelut. Digitaalisesti fasilitoidut työpajat olivat osallistujien näkökulmasta katsoen hyvin valmisteltuja ja niiden tulokset saatiin ketterästi koottua yhteen.
Projektin lopputuloksena syntyivät yhteiset käsitteet arvoketjun eri osapuolten välille, tietomallin kuvaus sekä tiekarttaehdotus vuosille 2021–2025. Tiekartalle tärkeimmiksi käyttötapauksiksi nousivat asiakaskokemuksen parantaminen kehittämällä kuluttaja-tuottaja-dialogia sekä hävikin vähentäminen kaupan arvoketjussa, johon oleellisesti liittyy myös saldon hallinnan tehostaminen.
"Vere toi projektiin asiantuntijuuden ja menetelmäosaamiseen. Meillä on vahva tavoite, että jatkamme tällä tiellä eli hyödynnämme digitaalisia toimintamalleja myös tulevaisuudessa. Lisäksi Veren tiimillä oli erittäin vahva sitoutuminen projektiin ja aito halu saada aikaan onnistumisia yhdessä", sanoo Jenni Särkkä.
"Projekti GS1 Suomen ja heidän avainasiakkaiden kanssa toimi ensiaskeleena digitaalisen yhteiskehittämisen maailmaan kaupan arvoketjussa yli toimialarajojen.
Oli ilo nähdä, kuinka työpajoihin osallistuvat henkilöt innostuivat ketterästä tavasta rakentaa arvoketjun tulevaisuuden palveluita ja uskonkin vahvasti, että design-lähtöinen kehittäminen ja digitaaliset toimintamallit muuttuvat arjeksi useilla arvoketjun toimijoilla jo vuoden 2021 aikana", sanoo Kai Virtanen, joka toimi Veren puolelta hankkeen vetäjänä.
Vere Design Oy on liiketoimintamuotoilun edelläkävijä, jonka missiona on luoda asiakkailleen tulevaisuuden kestävää liiketoimintaa.