Jussi Pullola 30.3.2016 11:55

Digilupausten lunastuksen aika.

Viime aikoina erityisen energisoivaa on ollut nähdä IoT:n tarjoamat mahdollisuudet teollisuudessa - näkymät ovat lähes rajattomat, vain luovuus on rajoittavana tekijänä. Lopulta IoT-ratkaisujen hyötyjen tulisi kuitenkin olla B2B-ratkaisuissa aina prioriteettina. Coolit appsit ja sovellukset ovat monnesti hauskoja, mutta onko niistä oikeasti lopulta hyötyä loppuriville asiakkaan liiketoiminnassa? 

 

Olen saanut urallani kokea hienoja oppimisen hetkiä digiratkaisujen parissa. Muutoksen johtamisesta - siinä onnistumisessa ja epäonnistumisessa on jäänyt paljon kokemuksia, jotka ovat varmasti hyödyksi tulevassa työssäni.

 

Mikään digiratkaisu ei synnytä lisäarvoa, jos se ei muuta toimintatapoja organisaatiossa.

 

Ja muutos ei tapahdu hienoja kaavioita piirtämällä ja niitä esittelemällä. Muutos syntyy vain, jos tavoitteisiin sitoudutaan laaja-alaisesti ylimmässä johdossa, muutosta johdetaan ja sitä toteutetaan toiminnan kaikilla tasoilla.  Asenne ratkaisee, tässäkin asiassa. 

Digitalisaatio on nyt kaikkien puheissa ja strategioissa, mutta olen varma, että siihen ladatut lupaukset pystytään nyt myös lunastamaan. Vähintäänkin siihen on nyt erittäin hyvä mahdollisuus. Päätelaitteiden, verkkoyhteyksien taso, uusi sensoriteknologia ja eri järjestelmien rajapintojen yhdenmukaistuminen mahdollistaa digitalisaation hyötyjen saavuttamisen.

 

Kun tahtotila digitalisaation tuomille hyödyille on todettu, matka voi alkaa.

 

Minulla oli mahdollisuus työskennellä vuosituhannen vaihteessa suuren IT-kuplan sisällä. Kuplassa, joka oli jo silloin puhkeamaisillaan. Colaa kului ja kollegat ajoivat hienoilla autoilla. Alan yritykset eivät silloin juurikaan tehneet tulosta, mutta niiden arvontuotto-odotukset olivat hämmästyttävän suuria ja rahaa oli virrannut sisään sijoittajilta. Asiakkaille luvattiin ihmeellisiä muutoksia, mitä uusi web-aikakausi toisi heidän liiketoimintaansa. Ja toihan se.

 

Muutoksia, jotka maksoivat paljon, mutta ne eivät vielä tuottaneet juurikaan yhtään mitään arvoa, varsinkaan mobiilipuolella. 

 

Lisäarvon tuotto jäi varsin köykäiseksi. Kuka muistaa vielä niitä ensimmäisiä WAP sovelluksia mobiilipuolella? Elimme silloin vielä aikaa ennen ensimmäistä iPodia. Hienoja web sivustoja ja sovelluksia osattiin kyllä jo silloin toteuttaa ja rakentaa.

Kuten kaikilla matkoilla, matkasta tulee onnistunut, kun päämäärä on selvä, mukana on kokenut pilotti, sitoutunut miehistö sekä innokkaasti ja päämäärätietoisesti ensimmäiselle etapille pääsyä odottavat matkustajat.

 

Näitä matkoja odotan malttamattomasti - on aika lunastaa digilupaukset.

 

 

avatar

Jussi Pullola

Teknologian tulisi palvella ihmisiä, eikä päinvastoin. Minua innostaa digitalisaation tarjoamat mahdollisuudet tehdä työ merkityksellisemmäksi ja siihen liittyvät prosessit helpommaksi ja automaattiseksi. Mutta teknologia itsessään ei tuota arvoa henkilöstölle tai asiakkaille. Arvo luodaan ihmisten kautta - People over Digitalization.