Jussi Pullola 26.5.2016 16:15

Pelko on voimakkain muutosvoima.

Liiketoiminnan muutoksen johtamisessa täytyy ensin ymmärtää mitä pelätään, ja miksi.  

Nasua pelotti. Hän ei halunnut mennä metsään. Nalle Puh kysyi häneltä: ”Miksi et halua mennä sinne?” ”Siellä on niin paljon puita – mitä jos joku niistä kaatuu päälleni?” Puh miettii hetken ja vastaa: ”Mitäpä jos puu ei kaadukaan?” Tämä on oma vapaa lainaukseni Milnen mainioiden hahmojen keskustelusta. Puhin sanoista rohkaistuneena he tietenkin jatkoivat yhdessä matkaansa turvallisesti metsän läpi. 

Pelko on voimakkain digitalisaation muutosvoima.

Kaikkia meitä pelottaa, mutta vain harva sen myöntää. Olemme erinomaisen hyviä piilottelemaan omaa epävarmuuttamme ja siihen liittyviä pelkotiloja. Olen ollut viemässä läpi monia erilaisia liiketoiminnan muutosprojekteja uuden teknologian käytöstä aina yritysfuusioihin asti. Osa on mennyt hienosti, osa taas ei. Muutoksen johtaminen on vaikeaa, koska vastassa on lähes aina voimakas vastavoima — pelko. Muutokset koetaan aina henkilökohtaisesti ja niihin liittyy voimakas defenssi. Ja mitä suurempi muutos, niin sitä suurempi on sen vastustus.  Ja digitalisaatio, sehän se vasta peikko onkin.

Ja koska peikkoja vastaan pitää puolustautua, niin silloin otetaan aseet käyttöön. 

”Tämä muutos ei kosketa meitä”, totesi eräs toisen osaston henkilö, kun olimme viemässä läpi mittavaa toiminnanohjausjärjestelmän muutosta jo vuosia sitten. Itse olin vielä silloin melko nuori, järjestelmästä innostunut ja sen käyttöönottoon täysin sitoutunut. Tämä suora spontaani torjunta ihmetyttää minua vieläkin. Tottakai se muutos tuli koskemaan kaikkia osastoja. Digipeikkoa vastaan on helppoa todeta, ettei se kosketa meitä ja meidän liiketoimintaa. No, tämä ajatustapa on kyllä yksinkertaisesti vain hölmöä. 

Olen kyllä samaa mieltä siitä, että itse digi-termiä voi jo alkaakin vastustaa, koska se on jo hiukan karannut hypetyksen puolelle. Fakta on kuitenkin, että sovellukset, jotka olivat vain muutama vuosi sitten huikeita visioita ovat jo nyt realismia. Ja vauhti vain kiihtyy. Liiketoimintateknologia (digi-sanaa vältelläkseni) muuttaa kaikkea ja kiihtyvällä tahdilla. Torjunta on helpoin ja tyhmin tapa puolustautua digipeikkoa vastaan. Ja saiemmin mainittu muutos muuten kosketti sitten vain aika lailla kivualiaammin alun torjunnan jälkeen

Näin viime viikolla Med Groupin Ali Omarin erittäin vaikuttavan esityksen heidän liiketoiminnastaan. Hieno menestystarina, johon kannattaa tutustua. Hän muutamaankin kertaan totesi tarvitsevansa ”terapiaa”, koska kukaan ei ymmärtänyt aluksi hänen puheitaan. Hänen puheita ja visioita siitä, miten erilaisilla digistrategialla voidaan kehittää toimintaa aivan erilaiseksi. Kuulosti tutulle ja jollain erikoisella tavalla myös lohduttavalle, muitakin turhautuneita löytyy

Uuteen teknologiaan perustuvien hankkeiden vastustajia löytyy aina. 

”Ei ole ennenkään tarvittu.” ”Mitä hyötyä siitä muka on?” ”Tehdään niin kuin aina ennenkin.” Nämä kommentithan tietenkin tarkoittavat, että on pelkoa siitä, etteivät omat hyväksi todetut ja opitut taidot enää riitäkään. Tai vielä pahempaa, joku saattaa tietää asiasta enemmän kuin minä.  Pelkään – siis vastustan asiaa yleisellä tasolla. 

Kolmas ase saattaa ollakin jo askel hyväksynnän puolelle, vaikkei sitä itse myönnäkään. Ja tätähän on nyt digitalisaatiossa jo nähtävissä. Asiaa aletaan vastustamaan vain jo sen itsensä takia. Vääristellään ja korostetaan asian aiheuttamia haittavaikutuksia. Kun yksi projekti menee pieleen, niin kaikki muutkin meneeNäihinkin tapauksiin olen törmännyt: ensin vastustetaan, kunnes yhtäkkiä ollaankin suurimpia puolustepuhujia. Muistan, kun minulle naurettiin lähtiessäni myymään omppufirman tuotteita juuri ennen iMacin lanseerausta 90-luvun lopussa. Kaikilla silloin nauraneilla on jo vuosia ollut jokin omena taskussaan tai salkussaan. Eivätkä he enää muuta haluakaan käyttää. Tai sitten vain ollaan sitkeästi ja jääräpäisesti sitä mieltä, ettei ATK:sta ole ollut hyötyä ikinä. Piste. 

Liiketoiminnan muutoksen johtamisessa on ymmärrettävä alkukantaiset suojautumismekanismit. 

Ihmisen taistele ja pakene –reaktio on periytynyt aina luolamiesajoilta tähän päivään; mieli reagoi muutoksessa samaan tapaan kuin eloonjäämistaistelussa, se ei kykene erottelemaan, onko kyseessä todellinen vai näennäinen uhka. "Asiat sinänsä eivät vaivaa meitä yhtä paljon kuin käsitykset, joita meillä on näistä asioista.", totesi jo stoalainen filosofi Epiktetos aikoinaan.  

Kaikki suojautuvat muutoksilta omien kokemustensa sekä tarpeidensa mukaisesti ja se on inhimillistä. Mahdollinen häpeän tunne muutoksen epäonnistumisesta tai oman osaamisen paljastumisesta voi olla niin voimakas, että se saattaa tukehduttaa kaikki muutokset jo alkuunsa. Jätetään mielummin uudet mahdollisuudet käyttämättä ja kokeilematta, jottei menetetä omaa uskottavuutta nykyisessä positiossa. Torjutaanyleistetään ja vääristellään vaikutuksia, jottei vain jouduttaisi oppimaan jotain uutta. Ettei oma osaamisvaje paljastuisi. Jottei paljastuisi se, että ehkä ollaankin jo myöhästytty lennolta. Tämä peittely saattaa olla sinänsä turhaa, koska jossain vaiheessa tilanne kuitenkin paljastuu. Parempi on tunnustaa tilanne ja aloittaa samantien uuden oppiminen ja omaksuminen.   

Muutosvauhti on nyt niin nopea, ettei kannata kuvitellakaan hallitsevansa kaikkea mitä tapahtuu liiketoimintaympäristössä. Se vain on mahdotonta. Verkostoitumalla, kokeilemalla ja uskaltamalla olet varmemmin kiinni tulevaisuuden lentopaikassa.

Ja mitä rohkeammin on mukana, sen paremmat mahdollisuudet on olla parhailla paikoilla. 

Digitalisaatio on parhaimmillaaliiketoiminnan uudistamistamuutosten hallintaa ja johtamista. Näillä toimenpiteillä voidaan vahvistaa asiakaslojaliteettia, mikä tulisi olla kaikkien yritysten tavoitteena. Liiketoimintateknologia on apuväline modernisoida myyntiä ja markkinointia, se parantaa tuottavuutta, vähentää riskejä ja pudottaa sitoutuneita pääomia, mutta mikään näistä ei onnistu pelon ilmapiirissä. Jos digimetsän läpi ei lähde rohkeasti etenemään, niin suurempi riski on se, että se puu kaatuukin juuri siihen, missä nyt seisot. 

Vapauta digipeikkosi ja tilaa Veren Digimyytit:

avatar

Jussi Pullola

Teknologian tulisi palvella ihmisiä, eikä päinvastoin. Minua innostaa digitalisaation tarjoamat mahdollisuudet tehdä työ merkityksellisemmäksi ja siihen liittyvät prosessit helpommaksi ja automaattiseksi. Mutta teknologia itsessään ei tuota arvoa henkilöstölle tai asiakkaille. Arvo luodaan ihmisten kautta - People over Digitalization.