Webinaarin jälkipyykki: somessa suhisee muuttuneesta toiminta­ympäristöstä

Kirjoittanut Cecilia Kaukiainen - 03 lokakuuta, 2019

Webinaarin jälkipyykki: somessa suhisee muuttuneesta toiminta­ympäristöstä

 

Kiitos katsojille aktiivisuudesta! Teimme katsojaennätyksen ja somekeskustelut kävivät kuumana. Tästä meidän on hyvä jatkaa eteenpäin kohti seuraavaa webinaaria "Ketterä strategia: strategiamuotoilu jatkuvassa murroksessa"  joka järjestetään 23.10. klo 15.30 Riikka Tannerin ja Paula Lainen johdolla. 

Reijo Karhinen ja Kai Virtanen keskustelivat monipuolisesti Muuttunut toimintaympäristö ja strateginen ennakointi -webinaarissa tulevaisuusnäkymistä niin yksilöiden, kuin yritysten kannalta. 

Muutamia suosikkipoimintojani webinaarin Twitter keskustelusta: 

Karhisen mukaan yritykset tulevat tarvitsemaan yhä enenevissä määrin näkemyksellisiä henkilöitä, joilla on harjaantunut kyky tulkita ja ymmärtää muutosta. Muotoilijat, niin palvelumuotoilijat kuin liiketoimintamuotoilijat, ovat tulevaisuudessa yritysjohdon ylimpiä ystäviä. 

PS. Ota käsitteet haltuun Miten liiketoiminta­muotoilu eroaa palvelu­muotoilusta?

Yhteisöllisyyden voimaa ei tule väheksyä - siihen tulee panostaa ja opetella käyttämään luovasti. Karhisen mukaan on aika jättää asiakaskunta taakse, se on vanhan maailman käsite. Asiakasyhteisö kuvastaa paremmin nyky-yhteiskuntaa. Yhteisöllisyyttä voi rakentaa omalta toimistolta käsin, enää ei tarvitse matkustaa muodostaakseen kontakteja ja yhteisöjä.

Karhinen neuvoo yrityksiä tuomaan lisäarvoa yhteisöihin. Me kaikki tiedämme, ettei meitä kiinnosta seurata yrityksiä, jotka pelkästään mainostavat omia tuotteitaan. Meitä kiinnostaa seurata yrityksiä, jotka tuottavat yhteisöömme lisäarvoa. Lunasta ajatusjohtajan paikka!

Asiakaslähtöisyys ja asiakaskokemus ovat liiketoimintamuotoilussa hyvin keskeisessä roolissa. "Asiakkaan ääni tulee olla jatkuvasti ja joka kohdassa liiketoimintamuotoilun keskiössä sekä ohjata prosessia vaihe vaiheelta." kirjoittaa Petri Munkki Miten asiakaskokemus liittyy liiketoimintamuotoiluun? -blogissa. 

 

Webinaarijakson aihe tulisi kiinnostaa kaikkia, sillä Karhisen mukaan tulevaisuuden hahmottaminen on ensisijaisen tärkeää. Muutoksen nopeus kiihtyy kiihtymistään, ja näin ollen lyhytnäköisyys kostautuu aikaisempaa nopeammin. Karhinen toteaa webinaarissa, että lineaarinen muutos ei toimi nykypäivänä. Jos ajattelemme lineaarisesti, jäämme muutoksessa jälkeen jo puolessa vuodessa.

Ota tarvittava askel evoluutiosta revoluutioon. Uskalla kokeilla rohkeasti ennennäkemättömiä toimintatapoja ja yhdistelmiä. Kuten Karhinen webinaarissa muistuttaa, toimialat ovat ihmisen keksimiä termejä ja varsinkin digitaalinen maailma ei tunne fyysisiä rajoja. 

 

Webinaaritallenne: Muuttunut toimintaympäristö ja strateginen ennakointi

 

 

 

 

 

 

Vere Arvoverkko

Suomalaisen kilpailuedun rakentajat

LUE LISÄÄ