Ruokaa vain hipstereille - wannabet älkööt vaivautuko!

Kirjoittanut Antti Seppänen - 20 marraskuuta, 2017

Ruokaa vain hipstereille - wannabet älkööt vaivautuko!

 

AI (Artificial Intelligence eli tekoäly) on valjastettu hyötykäyttöön Salfordin kaupungissa Britanniassa. Kyseessä on ravintola, joka on suunnattu vain ja ainoastaan hipstereille.

Ravintolaan pyrkivistä otetaan kuva, jonka tietokone analysoi vertaamalla sitä erityiseen ”hipsteritietokantaan”. Tietokone analysoi sisään pyrkivien kasvot sekä vaatteet, ja asiakkaan on täytettävä tietokoneen vaatimukset 90-prosenttisesti, jotta ovet aukeavat. Tietokannassa on yli 20 000 kuvaa niin hipstereistä kuin muista, joihin koneäly tulijaa vertaa. Kaltaiseni ”wannabe-hipsteri” jäisi siis auttamattomasti ulos. Lisätietoa Hesarin sivuilta.

Feed-me-hipster-blog.jpg

AI on nyt hip

Miten yritysjohtajien tulisi suhtautua käynnissä olevaan tekoälykeskusteluun? Kysyin asiaa Antti Merilehdolta, jolta ilmestyy Alma Talentin kustantamana kirja ‘Tekoäly – Matkaopas johtajalle’ helmikuussa 2018. Lisätietoa aiheesta.

Antti kehottaa:

- Ota selvää ja lue artikkeleita tekoälystä sekä koneoppimisesta. Ole kiinnostunut aiheesta.

Entä tämän jälkeen?

  • - Kun aihe liittyy yritykseesi, etsi organisaation sisältä fiksuin ja innokkain kaveri, joka on perehtynyt asiaan. Anna hänelle 2 päivää viikossa sekä 30 000 €/kk seuraavan kvartterin ajan ja katso, mitä tapahtuu. Kannattaa valita alkuun pieni ongelma, jota ratkotaan koneoppimisella ja selvittää se.

Mitkä suomalaiset yritykset ovat mielestäsi hyödyntäneet hyvin AI:n mahdollisuuksia?

- Näitä malleja etsitään vasta nyt, mutta Suomessa on jo yrityksiä, jotka käyttävät tekoälyä onnistuneesti mm. chat-palveluissa.

Antin viesti on melko yksinkertainen. Tee jotain ja hyväksy mahdolliset virheet. Ei kuulosta kauhean vaikealta. Vaaditaan vain hyvää suunnittelua ja vastuun ottamista. Mitä sitten on hyvä suunnittelu ja vastuun ottaminen?

Viimeinkin metrolla töihin

Lähes surullisen kuuluisa Länsimetro kulkee vihdoinkin, mutta hankkeen talousraportista ilmenee seuraavaa. Kaikki osa-alueet, etenkin rakentaminen, ovat kallistuneet huomattavasti kustannusarvioon verrattuna. 700 miljoonan hanke huitelee nyt jo yli 1,1 miljardissa ja loppua ei vielä näy. Suunnittelukulut alittivat kuitenkin alkuperäisen arvion 4,6 %:lla. Olisikohan nyt säästetty väärässä paikassa?

Työssäni törmään vastaavaan ilmiöön mittakaavaltaan pienemmissä kokonaisuuksissa. Yritykset kertovat suoraan, että heillä on liikaa hankkeita ja niitä ei viedä kunnolla loppuun. Samalla eri hankkeiden riippuvuussuhteita ei huomioida riittävästi. Eräässä yrityksessä selvisi, että kaksi eri yksikköä olivat yhtäaikaisesti ratkoneet samaa asiaa vielä melkoisen suurilla tiimeillä täysin tietämättöminä toistensa tekemisistä.

Toinen hämmentävä piirre on se, että tuloksia pitää saada heti, mutta huolelliseen suunnitteluun ja rakentamiseen ei malteta ottaa tarpeeksi aikaa. Luotetaan sokeasti siihen, että vauhti korjaa virheet.

Vastuuta ei voi ulkoistaa

Eräässä rockbändissä Mick Jagger -niminen laulaja esittää biisin ‘Between a Rock and a Hard Place’. Tämä on vapaasti suomennettuna ”puun ja kuoren välissä”. Samaisen bändin nimissä tehtiin vuonna 1994 Volkswagen Golf -erikoismalli – Rolling Stones Edition. Tätä mallia myytiin myös Suomessa.

Tuo ilmaus ”puun ja kuoren välissä” kuvaa hyvin monen yrityksen työntekijöitä. Tulosta pitäisi saada aikaan, mutta samalla on pakko miellyttää omistajia/esimiehiä sekä loppuasiakkaita ja huomioida myös sinulle asetetut mittarit. Valitettavasti nämä kolme ovat usein ristiriidassa keskenään.

Tiedustelin eräästä organisaatiosta, kuka heillä vastaa asiakaskokemuksen kehittämisestä. Vastaus meni jokseenkin näin.

- No siitä meillä vastaa varmaan eniten Pentti, Sirpa ja Tuija. Sitten matriisissa tähän on perehtynyt Keijo. Lisäksi meillä on pari hanketta, joista toisesta vastaa Ursula ja toisesta Matti. Sitten on yksi hanke, mitä en muista. Lisäksi kannattaa soittaa Jussille, joka tähän on perehtynyt jne.

Niinpä niin. Vastaaja itse edusti johtoryhmää, vastuullaan myynti, markkinointi ja asiakkuudet.

Joskus on hyvä, että yrityksestä löytyy Del Monte -mies/nainen, joka uskaltaa päättää ja ottaa vastuun. Olen kuullut usein sanottavan, että sitä, mitä et itse osaa, niin sitä ei voi ulkoistaa. Alan olla tästä asiasta entistä enemmän eri mieltä. Mitä et itse osaa, se nimenomaan kannattaa ulkoistaa, kunhan vain uskallat antaa vastuuta kumppanille.

Miten Länsimetro, Mick Jagger ja AI liittyvät toisiinsa?

Ei oikeastaan mitenkään, paitsi ajankohtaisuuden, vastuun ja suunnittelun osalta. Eräs toimittaja kysyi Jaggerilta vuonna 1994, mitä mieltä hän on Volkswagenin Rolling Stones Editionista. Vastaus kuului, että en tiedä, koska ajan Mersulla. Tästä kommentista nousi pienimuotoinen mediahässäkkä, vaikka digitaalisia kanavia ei juuri tuolloin ollutkaan. Lopputuloksena Volkswagen veti Rolling Stones Editionin vähin äänin pois markkinoilta. Tilannetta taidettiin selvitellä lopulta lakimiesten voimin.

Automainoksessa tai yrityksessä kannattaa varmistua siitä, että johto on kartalla, ymmärtää, mistä puhuu ja kantaa vastuun. Metron rakentamisessa hyvä suunnittelu ja valvonta ovat kaikkein tärkeimpiä tekijöitä. Suunnittelussa kun ei vain kannata yleensäkään säästää. AI:hin kannattaa puolestaan suhtautua avoimen kiinnostuneesti ja ottaa selvää, syntyykö sen avulla mahdollisesti yrityksen tulevaisuuden kilpailuetu.


(Teko)älykästä työviikkoa!

Antti

Lue lisää Antin kirjoituksia

 

 

Ota yhteyttä!

Onko tavoitteenasi myynnin kasvu tai kansainvälistyminen? Lupaamme tuloksia!

JÄTÄ YHTEYSTIETOSI