NBForum2016 – 5 globaalia liiketoimintailmiötä, joista me suomalaiset olemme eri mieltä

Kirjoittanut Jussi Pullola - 13 lokakuuta, 2016

NBForum2016 – 5 globaalia liiketoimintailmiötä, joista me suomalaiset olemme eri mieltä

 

Inspiroiva. Herättävä. Vaikuttava. Business –jengin rock-konsertti. Näillä sanoilla kuvasin kollegalleni vuoden 2016 Nordic Business Forumia. Tämän vuoden teemoista poimin viisi mielestäni olennaista ilmiötä, jotka saivat minut pohtimaan ja hämmästelemään. Ilmiöitä, joista me suomalaisina ollaan ehkä ajateltu eri tavoin.”Meidän kotimarkkinat täällä Pohjolassa ovat nyt vaan niin erilaiset eikä globaalit muutokset kosketa meitä”. Vaikuttaisi kuitenkin siltä, että tämä ”suomi-näkökulma” on katoamassa. Vai onko?

Nordic Business Forum 2016 Vere

1. Employees first, customer second.

 #mesuomalaiset: Työntekijät ensin, sitten asiakkaat? No ei tietenkään noin päin. Kyllä meidän Suomessa pitää ensisijaisesti tuottaa arvoa ensin omistajille, sitten asiakkaille ja mikäli tämä onnistuu, niin jaetaan jotain siitä sitten myös henkilöstölle.

HCL Technologies on varmasti suurimmalle osalle suomalaisista täysin vieras yritys. Se on kuitenkin iso (100 000 työntekijää) ja menestyvä intialainen firma (1 mrd tulosta). (TJEU video). Vineet Nayar, ex-CEO totesi puheenvuorossaan, että tämän ”employees first, customers second” -strategian toteuttaminen on tehnyt tästä yrityksestä oman alansa parhaan asiakaskokemuksella, kannattavuudella sekä tuloksenteolla mitattuna.

Tätä strategiaa ei tarinan mukaan ollut ihan helppo perustella osakkeenomistajille. Se, että laitetaan työntekijät asiakkaan edelle. Ja että unohdetaan mainita kokonaan omistajat ja heidän roolinsa. Mutta kuten opimme Mr. Nayarin esityksestä, tällä tavalla luotiin menestystä kaikille osapuolille – työntekijöille, asiakkaille ja omistajille. Kaksi muutakin menestyvää esimerkkiä tulee myös mieleen.  Sir Richard Branson totesi 2012 Jyväskylän seminaarissa saman ”employees first”. Tämän vuoden puhujista myös Gary Vaynerchuck on todennut tämän jo aiemmin ”employees are how you win”. 

Vain sitoutunut ja omistautunut henkilöstö tuottaa asiakaskokemuksia, jotka kasvattavat asiakaslojaliteettia ja siten tuottavat lopulta arvoa omistajille. Lähtökohta HCL:n menestykselle on ollut high performance team -kulttuuri, jossa ongelmat ratkaistaan nopeasti ja tunnustusta jaetaan kaikille sitä ansainneille. Keskeistä tällaisessa työkulttuurissa on avoimuus ja luottamus.

2. Advertisement is dead.

#mesuomalaiset Mainostetaan jatkossakin silloin tällöin, kun kerran on siihen varattu rahaa budjetissa se muutama prosentti. Kyllä se brändi siitä sitten kehittyy houkuttelevaksi, kunhan meidän tuotteet toimii. Ja eihän suomalaiset edes oikeasti tykkää mainoksista, ne tykkää hyvistä tuotteista.

”Secret to happiness is televison!”, karjui Scott Gallaway osittain raivokkaassa NBF:n avauspuheenvuorossa.  Lausetta ei tulisi ottaa täysin irti asiayhteydestä, mutta hän tunnusti koko tuhatlukuiselle kuulijakunnalle pitävänsä tv:n katselusta. Silloin kun se hänelle sopii. Ja ilman keskeytyksiä. Ilman mainoksia. ”Ads suck!” Samaa meuhkasi myös Gary Vaynerchuck ”TV ads suck!” ja ”nobody looks at banner ads”. Melko voimakkaita kannanottoja.

Heidän mukaansa tämä on se suunta, mihin ollaan vauhdilla menossa. Ihmiset maksavat jo palveluista, jotta saisivat olla rauhassa mainonnalta. Ja kun sitä oikein miettii, niin näinhän se on. Mitä sinä teet mainoskatkolla? Keskitytkö oikein katsomaan, mitä kaupallista viestintää sinulle tyrkytetään. Vaan katoatko oman älylaitteesi pariin? Katsotko jo leffat Netflixistä tai muusta vastaavasta palvelusta? Eli maksat jo siitä, että saat katsoa leffat ja sarjat ilman keskeytyksiä. Ilman mainoksia.

Ei ollut ihan helppoa mediatalojen edustajina Frida Boysenin ja Pia Kalstan tulla Scott Gallowayn paasauksen jälkeen lavalle. Mutta osittain he olivat täsmälleen samaa mieltä ”bad advertisement is dead”. Tarinankerronta nostaa merkitystään kaikessa markkinointiviestinnässä. Ja kuten Seth Godin totesi seuraavana päivänä, tarinoita ei pidä kirjoittaa keskimääräiselle asiakkaalle, koska kukaan ei ole sellaisesta keskimääräisestä viestistä kiinnostunut. Sinun täytyy löytää ne omat ”weirdot”, ne oudot,  jotka ovat oikeasti kiinnostuneita kuuntelemaan viestiäsi. Ne, joille alunperinkin sinun tuotteesi tai palvelusi ovat tarkoitetut. Ja tehdä se tarina niin hyvin kuin mahdollista.

3. People have no idea how fast everything is about to change.

#mesuomalaiset Ei nämä uudet teknologiat täällä Suomessa meidän touhuja haittaa. Edetään maltillisesti ja katsotaan mitä virheitä kilpailijat tekevät ennen kuin itse kokeillaan yhtään mitään. Parempi vähän katsella ensin, eikö vain? Ja vähän naureskella päälle, jos ja kun ne ei toimi.

Peter Diamandis on kaveri, joka hengailee mm. Elon Muskin kanssa saattaa jopa tietääkin oikeasti jotain tulevasta. Minut yllätti se vauhti, millä hän sanoi muutoksien tapahtuvan. ”5-vuotias tyttäreni ei tule enää ajamaan autoa”. Enpä ollut ajatellut tuota näkökulmaa aiemmin. Eihän siihen mene kuin reilu 10 vuotta. Sama aika taaksepäin tarkoitti, että hienoimmissa autoissa aukeni takaluukku kauko-ohjauksella.

Diamandis totesi, että maailmassa on 3 mrd uutta netin käyttäjää vuoteen 2020 mennessä. Se on paljon. Eikä siitäkään mene kauaa siihen, että kaikki 8 mrd ihmistä ovat verkottuneet. ”There’s nothing You can't do today” Markkina on aidosti globaali ja kaikki potentiaaliset asiakkaat ovat käytännössä yhden klikin päässä. Yksi voimakkain ilmiö on siis connection/collaboration. Enää eivät kuninkaat tai industrialistit päätä, mitä on mahdollista tehdä. Sinä päätät.

Jarvis. Ei The Pulpin Jarvis vaan Iron Manin kaikkitietävä apuri on jatkossa meidän kaikkein apuna. Se on hyvä esimerkki siitä, mitä teknologia meille tarjoaa tulevaisuudessa. Mitä esimerkiksi tarkoittaa lääketieteelle, että voit kohta kysyä oireistasi globaalista tietokannasta ja löytää sieltä kaiken mahdollisen maailmassa tuotetun tiedon aiheesta. Hetkessä. Mitä tämä tarkoittaa siellä, missä lääkäreiden tapaaminen on ollut aiemmin taloudellisesti jopa mahdotonta? Ja mitä tarkoittaa, että käytännössä mitä tahansa voidaan valmistaa 3D-tulostuksen avulla? Miten se muuttaa tuotannon toteuttamista ja niihin liittyvää logistiikkaa? Vaikutukset tulevat vaikuttamaan nopeasti alalla kuin alalla.  

Uudet virtuaaliset ja lisätyn todellisuuden (VR ja AR) ratkaisut ovat yks näistä liiketoimintaa voimakkaasti muuttavista trendeistä. Teknologia mahdollistaa lisäksi mm. sen että voimme editoida DNA:ta ja hyödyntää asteroideja polttoaineena… sky is not the limit.

4. Failure vs. Success

#mesuomalaiset Virheitä ei saa tehdä ja jos tekee niin siitä pitää rankaista. Ja jos ei muuten joku älyä rankaista, niin aloitetaan ainakin puhumaan niiden virheitä tehneiden selän takana, jotta saadaan se oma paremmuus oikein loistamaan. Kunhan ei ainakaan kukaan muu onnistu, kun en minäkään.

”All of our movie ideas suck at first” totesi Disney/Pixarin Ed Catmull. Väittäisin heidän kuitenkin tehneen sarjan viime vuosikymmenten parhaista elokuvista. Ed kertoi kuinka vaikeaa on saada luovat, alansa parhaat animaattorit työskentelemään yhdessä, ilman egojaan ja yhteistä taiteellista tavoitetta kunnioittaen.

Keskeinen kysymys ei ole se, kuinka lisätään luovuutta organisaatiossa, vaan se miten poistat sieltä luovuutta estävät voimat. Ja nämä voimat ovat  mahtavia. Ja useimmiten ne ovat piilossa. Niistä ei uskalleta, haluta, voida paljastaa ja niistä ei  pystytä puhumaan. Ei, koska ihmiset ovat haavoittuvaisia. Pelko oman aseman heikkenemisestä tai heikomman aseman paljastumisesta estää ja tukehduttaa avoimuuden ja luottamuksen. Pixarilla tätä lähdettiin purkamaan keskustellen. Mutta ilman pomoja. Kollega kollegalle - Peers to peers.

”When egos disappear the magic happens”. Näissä keskusteluissa olennaista oli löytää oikea ongelma ja keskittyä sen analysointiin. Kun ongelmista voitiin puhua ilman siihen liittyviä tunnepohjaisia uhkia, voitiin se nopeasti ratkaista kaikkien antamalla panoksella. Ja kun tähän liitettiin vielä koko projektin jaettu omistajuus ja vastuu (shared ownership) saatiin aikaan tiimi, joka tuottaa maailman parhaita animaatiota. Kerta toisensa jälkeen.

Älä yritä siis estää ongelmien syntymistä, vaan korjaa ne. Poista luovuuden esteet, totesi Ed rauhalliseen tyyliinsä. Samaa viestiä toisti myös Seth Godin. ”If failure is not an option, then neither is success” Niin ikään tämä on ollut myös Twitterin keskeinen yrityskulttuuri – ”it’s ok to make mistakes & disagree” totesi Dick Costolo, ex-CEO. Twitterin periaatteita oli ”bias to YES!” eli ei keksitty syitä, miksi jotain ei voisi tehdä, vaan päinvastoin. Oli oman työn vastuunkantamista tuoda ja toteuttaa uusia ideoita.

5. Business is already in the mobile devices.

#mesuomalaiset Kyllähän me suomalaiset on osattu matopelistä saakka osattu nämä jutut. Ja sitä paitsi sosiaalinen media on kuitenkin enemmän nuorten ja lasten touhuja. Ja siksi palkattiinkin yksi nuori juniori niitä juttuja tuottamaan sinne naamakirjaan. Kyllähän se riittää.

@garyvee  aka Gary Vaynerchuck oli pikkupoikana limonadimyyjä, joka oppi hyvin nuorena, mitä mahdollisuuksia internet toisi hänen liiketoimintaansa. Miljoonia se toikin hänelle sekä yhden jenkkifutisjoukkueen, New York Jetsin. Myös hän oli sitä mieltä, että kaikki muuttuu todella, todella nopeasti. Ja muutos tapahtuu ennen kaikkea myynnissä ja markkinoinnissa. ”Every business needs attention” totesi hän, mutta se vanha tapa miten yritykset koittavat huomiota saada huomiota,  ei vaan enää toimi. Kukaan ei halua markkinointia, joka ei kohtaa hänen yksilöllisiä tarpeitaan.

Mutta miten sitten markkinoida nyt ja tulevaisuudessa? Myös Seth Godin puhui samasta asiasta. On täysin turhaa ja tuloksetonta markkinoida massoille massakanavissa. Kukaan ei kuuntele. Ketään ei kiinnosta. Ja markkinointirahat valuvat hukkaan. Markkinoinnin täytyy tuottaa arvoa sen vastaanottajalle. Sen täytyy olla kiinnostavaa. Se täytyy kohdistaa juuri oikeisiin kanaviin. Ja nämä kanavat ovat sosiaalisessa mediassa.

”Mobile device is the new television”, Gary huutaa. Ja olen samaa mieltä, varsinkin kun seuraan lapsieni touhuja. Ei pahemmin TV enää kiinnosta. Miten brändisi on esillä asiakkaan tärkeimmässä esineessä eli älylaitteessa? Kohtaako brändisi asiakkaasi silloin kun sen pitäisi, vai täyttääkö sen paikan täyttää jokin muu? Sosiaalista mediaa pitää hyödyntää eikä ihmetellä. Se on ainoa paikka, missä voit profiloida asiakaskuntasi äärimmäisen tehokkaasti. Löytää juuri ne oikeat oudot, jotka vain odottavat älylaitteet kädessä elämäänsä helpottavia raktaisuja.

Suomi on maailman ”The Global Innovation Index 2016” sijalla #5. Meillä on kaikki mahdollisuudet pärjätä globaalissa kilpailussa. Ja vain innovaatiolla voidaan pärjätä tässä yhä vauhdikkaammassa muutoksessa. On se sitten kulttuurimuutosta, markkinnoinnin ja myynnin muutosta, niin nyt on aika toimia. Globaali muutosten tsunami on  jo ovella. 

Onneksi siis #mesuomalaiset emme enää ajattele niin kuin kuvasin. Ainakaan suurin osa.

 

Vai miten itse ajattelet? 

  

Ainoastaan kaikki muuttuu. Lue lisää. 

 

Vere Arvoverkko

Suomalaisen kilpailuedun rakentajat

LUE LISÄÄ