Kiire – mikä ihana tekosyy!

Kirjoittanut Antti Seppänen - 26 huhtikuuta, 2017

Kiire – mikä ihana tekosyy!

 

time_900px.jpg

Onpa taas kova kiire! Tämä kvartaali pitää saada loppuun! Suunnittelun tulee olla valmis viikon päästä! Raportointi on myöhässä! Menee kaikki illat töissä! Pentti lähti, hoidan hänenkin työt! Organisaatio muuttui! Nyt ei vaan ehdi!

Vaikuttaako tutulta? Onko kiire meidän jokaisen tavoitetila? Enpä usko.

On melko surullista, että koulutetun elämäntapavalmentajan pitää neuvoa meitä hoitamaan itseämme, viettämään aikaa perheen kanssa ja nukkumaan riittävästi, koska nämä ovat ihmiselle tärkeitä asioita. Kiirettä lähestytään usein ohjeilla, miten tehostaa työtapoja ja miten selvitä kiireestä. Käsittelen kiirettä seuraavaksi kahdesta eri näkökulmasta.

1. Mitä voit itse tehdä toimenkuvallesi, jotta kiire ei leimaa kaikkea tekemistäsi? 

Kiire on ehdottomasti valintoja, joista ei kannatta syyttää jatkuvasti omaa yritystä. Usein vika on omassa tavassa toimia. Lue tästä muutamien johtajien (mm. Satu Kiiskinen, Tieto ja Kai Kaasalainen, Tamro) antamia vinkkejä, miten kiirettä voi jokainen itse vähentää . Nuo ovat kaikki hyviä asioita, mutta listasta haluaisin korostaa verkostojen merkitystä ja kehottaa tapaamaan ihmisiä, jotka vievät asioita aidosti eteenpäin.

Työelämä muuttuu jatkuvasti, mikä haastaa jokaisen meistä myös muuttumaan. Tulevaisuus ei ole mikromanageeraajien, jotka uppiniskaisesti tekevät kaiken itse, koska muut eivät muka osaa. Tämä tarkoittaa, että osta rohkeasti apua muualta, kun oman yrityksen kyvykkyydet ja aika eivät riitä. Verkostojen merkitys kasvaa jatkuvasti. Jos et tiedä, kuka sinua osaisi auttaa, niin hyvästä verkostosta se selviää varmasti.

Kiireen varjolla on myös iso riski ummistaa silmät maailman muutokselta ja mahdollisuuksilta, joita ympäristö tarjoaa. Kun yrität väkisin raahata painavaa esinettä kiireellä paikasta A paikkaan B, niin kannattaa kuunnella, jos vaikka joku tarjoaa sinulle nokkakärryjä kyseiseen tehtävään. Näin säästät aikaa ja teet työsi paremmin. Saattaa jäädä aikaa muuhunkin.

 

2. Miten organisaatio/esimiehesi voivat vaikuttaa kiireeseen?

Yrityksen tehtävä on lähtökohtaisesti kasvaa ja tuottaa voittoa. Tärkein yrityksen voimavara on motivoitunut ja osaava henkilöstö. Tällöin työtehtävät ja kuormitus per henkilö pitää jakaa järkevästi. Miten se sitten onnistuu? 

Hieman yksinkertaistaen yrityksellä on tietty strategia, jota se noudattaa. Tämän pohjalta syntyy yrityksen palvelut ja tuotteet, joita sitten markkinoidaan/myydään sekä toimitetaan. Prosessit ja toimintamallit tulee olla läpinäkyviä ja kaikkea tekemistä pitää peilata strategiaan sekä siihen, kasvaako asiakaslojaliteetti (asiakas ostaa uudestaan tai suosittelee). Asiakkaat kuitenkin päättävät, menestyykö yritys vai ei.

Jokaisella yrityksellä on tietty määrä aikaa, rahaa ja resursseja. Ne tulee suunnata niin, että saadaan maksimaalinen liiketoiminnallinen vaikutus. Miten tämä sitten liittyy yksittäisen työntekijän kiireeseen?

Jos organisaation strategia ja toiminnot ovat läpinäkyvät ja työntekijät uskovat niihin, on helpompi valita, mitä asioita voi jättää tekemättä. Yrityksillä on tapana aloittaa useita uusia hankkeita, mutta merkittävä osa eri työvaiheista / projekteista ei paranna lainkaan asiakaslojaliteettia ja sitä kautta kannattavuutta.

Jos organisaatiosi pystyy käymään keskustelua siitä, mitä voi jättää tekemättä, niin kiirettä voi purkaa selvästi yksilöltä lisäämättä yhtään työntekijää. Uskallan väittää, että yrityksestäsi voidaan helposti lopettaa useita työvaiheita, palavereja ja kehitysryhmiä - huonontamatta asiakaslojaliteettia. Milloin viimeksi piditte palaverin asioista, mistä pitää nyt luopua?

Kun strategia on kirkas, voidaan keskittyä tuotteisiin ja palveluihin sekä niiden kehittämiseen.

Edelleen on paljon yrityksiä, joissa myynti ja markkinointi ovat valitettavasti erillään. Tuote/palvelukehitys puuhaa omiaan eikä kukaan ehdi kiireeltään kysymään asiakkaan mielipidettä. On suuri riski, että palvelusi ei kohta mene kaupaksi. Tämä synnyttää myös kiirettä, koska jokaisessa funktiossa pitää vain juosta entistä kovempaa.

Myynnin ja markkinoinnin tulee olla yksi ja sama asia. Nykyään on saatavilla myös erinomaisia työvälineitä, jotka oikein käytettynä näyttävät, mihin omaa aikaa kannattaa keskittää. Tämä osaltaan vähentää kiirettä.

Lopuksi: Pysähdy. Rauhoitu. Keskity. Fokusoi.

Maailma ei ole valmis huomenna, eikä kukaan ole korvaamaton. Kiireetön työntekijä on tuottavampi ja sattuu elämäkin maistumaan paremmalta. Kun voit hyvin, niin teet parempia päätöksiä töissä ja kotona.

Kiireetöntä työviikkoa!

Antti

 

Haluatko poistaa kiirettä päivittäisestä työstäsi? Ole yhteydessä!

 

Vere Arvoverkko

Suomalaisen kilpailuedun rakentajat

LUE LISÄÄ