Haluatko onnistua myyntiä tehostavien sisältöjen tekemisessä?

Kirjoittanut Eva Taskinen - 07 kesäkuuta, 2016

Haluatko onnistua myyntiä tehostavien sisältöjen tekemisessä?

 

 

 blogi062016v2.jpg

Monissa yrityksissä tuskaillaan markkinoinnin resurssien puutetta ja markkinoijat itse kuormittuvat digi-lastin alle. Tilanne tuntuu jo kroonistuneen. Digitaalisuus muuttaa rajusti myös markkinointia. Miten ottaa käyttöön uusia digi-juttuja, kun samalla pitäisi ylläpitää nykyisiä toimintamalleja, joista ei kannata luopua? Pitääkö markkinoijan vain kiihdyttää kellotaajuuttaan ja ottaa kaikki uusi vastaan?

Kuuntelin hiljattain Okimo Clinicin CEO:n Helene Auramon erinomaisen luennon tuloksellisesta sisältömarkkinoinnista ja sosiaalisesta mediasta. Sisältöjä on ollut iät ja ajat, nyt ne ovat elinehto modernin myynnin ja markkinoinnin tuloksentekokykyyn. Mutta miten puutteellista monen johtajan ymmärrys onkaan digitaalisen markkinoinnin realiteeteista. Markkinointi voi saada toimitusjohtajalta toimeksiantoja, joissa tavoitteet ovat kuussa ja budjetit kivenkolossa. Sisältömarkkinoinnin ja somen tuotto pohdituttaa. Eikä syyttä. Moderni myynti ja  markkinointi on iso toimintamallin muutos, sitä ei rakenneta yhdessä yössä.  Muutos vaatii pitkäjänteistä rohkeutta investoida uudenlaiseen tekemiseen, minkä tavoitteena on saada aikaan enemmän myyntiä.

Kiinnittämällä huomioita muutamiin avainkohtiin, voit saada myyntiä tehostavien sisältöjen tekemiseen oikean suunnan ja paremman markkinoinnin ROI:n.

 

 Ad-hoc tekemistä on liikaa?

Jokainen markkinoija tietää, että jatkuva ad-hoc-tekeminen on liiketoiminnan kokonaistavoitteen näkökulmasta tehotonta. Miksi sitten näin tehdään? Jos liiketoiminnan tavoitteet eivät ole selkeitä, priorisointi on vaikeaa myös markkinoinnille. Markkinoijan pitää vaatia johdolta strategia, johon sisältösuunnitelma pohjautuu.

Sosiaalisen median suunnitelma ei ole mikään irrallinen juttu, vaan se pitää nivoa osaksi markkinoinnin kokonaissuunnitelmaa. Siksi markkinoinnin organisointi on tärkeää - sen tulee tukea kokonaissuunnittelua, toteuttamista ja mittaamista.

 

Sisältöjen tuottaminen on satunnaista?

Sisällöt tehostavat ja automatisoivat myyntiä. Miksi sisältöjen tekeminen on monissa yrityksissä tuskan takana? Karkaako horisontti aina vaan kauemmaksi? Luo realistiset tavoitteet, ota huomioon resurssit ja käytössä oleva budjetti. Jos budjetti on pieni, hyväksy, ettei kaikkia liiketoiminnan toiveita voi toteuttaa. Tee valintoja, johon myös johto sitoutuu.

Ihan varmasti joku organisaatiossa kitisee, mutta viesti, viesti ja viesti. Näin muutkin alkavat päästä jutun juonesta perille. Ole avoin! Myös pienin askelin voi edetä ja samalla oppia. Esimerkiksi sisältöjen kierrätystä eri kanavissa kannattaa tehdä pitkin kalenterivuotta ja näin saada ’uusia’ sisältöjä. 

Muista prosessit, muuten tulee härdelli. Luo läpinäkyvä ja joustava toimintatapa, jolla yrityksesi sisällöt suunnitellaan, toteutetaan, jaellaan ja mitataan sekä nivotaan osaksi isoa kuvaa.

 

Sisältö on sekalaista?

Onko yrityksellä kirkas kuva siitä, millä tavalla ja miten se voi erottautua myynti- ja markkinointiviestinnässään erityisesti online-kanavissa? Kirkastamistyö on vain tehtävä, vaikka se voi olla tuskaisa harjoitus.

Lähes kaikki saman toimialan yritykset näyttävät ja kuulostavat nykyään toistensa klooneilta. Tässä on rohkealla yrityksellä hyvä paikka erottautua ja vetää voitto kotiin. Valjasta koko porukka markkinoinnin johdolla miettimään, miksi asiakas ostaisi juuri sinulta? 

Keskity valittuihin teemoihin ja viesteihin, älä rönsyile kaikkiin lentäviin ideoihin. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö teemoja voisi muuttaa matkan varrella. Joustavuutta pitää olla. Valitse teemat sen mukaan, mikä kohderyhmääsi kiinnostaa (tutki – älä oleta!). Anna teemoille prosentuaaliset painotukset, toteuta ja mittaa, että tasapaino varmasti toteutuu. Näin varmistat, että valitut ydinviestit välittyvät kohderyhmille halutulla tavalla.

Mieti myös, millaiset sisältöformaatit purevat kohderyhmääsi. Erilaiset how to -sisällöt, blogit ja videot ovat suosittuja. Mielipide blogit ovat myös erinomainen tapa rakentaa osaajamielikuvaa. 

 

Kuka niitä sisältöjä tekee?

Selvitä, mitä osaamista talossa on, kuka sisältöjä haluaa tehdä ja minkälaisia. Älä oleta, että asiantuntijat tekevät blogeja tai oppaita, kun ei muuta tekemistä ole.  Sisältöjen tuottaminen olisi hyvä olla osa työnkuvaa ja siihen on varattu riittävästi resursseja. Jos tämä ei ole mahdollista, tekeminen kannattaa ulkoistaa ammattilaiselle. Näin sisällöntuotantoon tulee systemaattisuutta ja jatkuvuutta. Vain riittävällä toistolla ja pitkäjänteisyydellä saadaan aikaan tuloksia. 

 

Työntöä vai imua?

Jos haluaa näkyä, kannattaa sisältöjen jakelusta maksaa. Älä elä luulossa, että sisältösi leviää tarpeeksi kattavasti kohderyhmääsi itsestään tai henkilökunnan jakojen kautta. Hyvin harva yritys pystyy täysin elämään oman ja ansaitun median avulla.

Käytä taktiikoita, jotka toimivat sinun kohderyhmillesi – unohda muut. Maailma on täynnä erilaisia sosiaalisen median kanavia, joissa jonkun mielestä on hyvä olla. Jos pomosi sanoo, että meidän pitäisi olla Snapchatissa, tuottaa hauskaa ja kiinnostavaa sisältöä, selvitä onko ajatus realistinen. Vaikka kohderyhmääsi on siellä, kuinka paljon tarvitset resursseja ko kanavaan sopivan sisällön tuottamiseen?  Ehkä saavutat saman tuloksen jonkin muun kanavan kautta pienemmällä budjetilla? 

 

Saat mitä mittaat?

Mittaaminen jää usein klikkien ja tykkääjien seurannan tasolle. Johto ei näistä paljon perusta. Some-mittaaminen tulee kytkeä osaksi muuta markkinoinnin mittaamista ja vaikutusta liiketoimintaan. Jos hienoa opastasi on ladattu satoja kertoja, se ei riitä. Analysoi myös, keitä lataajat olivat ja miten he etenevät ostoprosessissa eteenpäin kauppaan asti. Hyödynnä rohkeasti teknologiaa ja unohda taulukkolaskentamarkkinointi! 

 

Tarviiko sisältö olla laadukasta?

Laatu on sana, jolla on kummallinen kaiku. Se usein mielletään kalliiksi, makuasiaksi tai ei niin tärkeäksi ajan tuhlailuksi. Tankero-englanniksi tuotetut sisällöt antavat huonon kuvan yrityksestä. Käännöspalvelut eivät maksa nykyään juuri mitään.

Kannattaako yrityksen tehdä huonolaatuisia sisältöjä vain siksi, että tekee edes jotain (paine organisaation sisällä)? Epäilen vahvasti. Mutta mikä sisältö on huonolaatuista? Sellainen, joka ei vastaa lukijalle tehtyä lupausta sisällöstä ja lukukokemus on raastava. Odotan innolla yritystä, joka systemaattisesti kerää tietoa asiakkaalta, vastasiko laatu odotuksia!

 

Sisältömarkkinoinnissa on nyt kova noste, eikä syyttä.  Myynnin automaatio draivaa polkua. Ostajat haluavat sisältöjä ja myynti janoaa niitä. Onnistumiseen ei ole oikotietä, se on jatkuvaa systemaattista tekemistä ja mittaamista. Ilman riittäviä resursseja ja oikeita toimintamalleja sisältömarkkinointi jää pienen nurkkakammarin puuhasteluksi.

 

 cta_tilaa.png

Vere Arvoverkko

Suomalaisen kilpailuedun rakentajat

LUE LISÄÄ