Eksyksissä digiryteikössä? Kuinka kehittää yrityksen toimintaa verkossa (osa 1)

Kirjoittanut Jan-Mikael Lepistö - 03 toukokuuta, 2016

Eksyksissä digiryteikössä? Kuinka kehittää yrityksen toimintaa verkossa (osa 1)

 

Tiedätkö, kuinka hyvin yrityksesi löydetään hakukoneilla? Entä miltä sivustosi näyttävät kännykällä ja miten niiden käyttäminen onnistuu? Onko some pullollaan positiivisia kommentteja ja täyttääkö innostunut asiakaspalaute keskustelupalstat?

On tärkeää tietää, mikä yrityksesi läsnäolo verkossa on tällä hetkellä. Kun tunnet nykytilan, voit priorisoida osa-alueita niiden merkityksen ja puutteiden perusteella.

Miten pääkilpailijanne toimivat? Ovatko he edessä, takana vai kuljetteko rinta rinnan? Keräämällä tietoa kilpailijoista eri ajankohtina, voit verrata ovatko he kiihdyttämässä ohitsesi vai oletko itse hyvässä vauhdissa.

 

Tiedätkö, mikä on yrityksesi nykytila verkossa?

Yrityksen läsnäoloa verkossa voidaan käsitellä lukemattomilla tavoilla. Tässä blogisarjassa sekä Digitaalinen jalanjälki –palvelussamme keskitymme seuraaviin ulottuvuuksiin:

  • Löydettävyys (SEO, responsiivisuus, linkitykset)
  • Sisältö (sisällön laatu, relevanssi, tuoreus)
  • Rakenne (sivuston hierarkia & laajuus, tekninen toteutus)
  • Sitouttaminen (some- ja blogiaktiivisuus, seuraajat ja jaot)

Tieto nykytilasta antaa hyvän pohjan (benchmarkin), johon vertaamalla voidaan seurata, saavutetaanko kehitystyöllä ja markkinointiaktiviteeteilla haluttuja tuloksia.

Nykyisin tietoa etsitään useista lähteistä ja muilta asiakkailta haetaan varmistusta ennen ostopäätöstä. Lineaarinen ostoputki on historiaa ja yritysten tulee olla löydettävissä välittömästi tilanteesta ja päätelaitteista riippumatta.

Valtaosaa ostotapahtumista edeltää tiedonetsintä verkossa. Kuluttajat etsivät vaihtoehtoja, vertailevat niitä ja lukevat kommentteja ja palautteita tyytyväisiltä ja vähemmän tyytyväisiltä asiakkailta. Lopullinen hankinta voidaan tehdä bussissa kännykällä, myymälässä tai pöytäkoneella toimistossa. Jos kokemus ei karkota uutta asiakasta, niin sama kuvio jatkuu eri muodoissaan ja yritys on toivottavasti saanut uuden, tyytyväisen ja uskollisen asiakkaan.

 

Jos haluat olla mukana kilpailussa, yrityksesi tulee olla löydettävissä kaikilla päätelaitteilla tarjonnallesi oleellisissa kanavissa. 


Mitä huolia yrityksessäsi on?

Mitkä asiat mietityttävät sinua yrityksesi verkkoviestintään ja markkinointiin liittyen? Ovatko nämä heikkouksianne vai vahvuuksia, joilla yritätte erottautua yhä paremmin?

HubSpotin State of Inbound 2015 –raportin mukaan markkinoijat pitivät isoimpina haasteinaan

  • markkinointiaktiviteettien ROI:n todentamista
  • riittävän budjetin varmistamista
  • verkkosivuston ylläpitoa

Haasteiden järjestys on sama yrityksen koosta riippumatta. Kaksi ensimmäistä korostuvat yrityskoon kasvaessa.

Markkinointiponnistelujen tärkeimmät prioriteetit saman raportin mukaan ovat:

  • kontaktien / liidien konvertoiminen asiakkaiksi
  • kontaktien / liidien määrän kasvattaminen

Yksityiskohdat vaihtelevat, mutta tyypillistä yrityksille on vaatimus markkinointiaktiviteettien tulosten mitattavuudesta ja selkeästä vaikutuksesta tuloksentekokykyyn. 

 

Entä asiakkaasi huolet?

Mitä huolia asiakkaillasi on? Jos sinulla on niihin ratkaisuja, inbound-markkinointi on mainio lisä markkinointipalettiisi. Tällöin sinun pitää hallita samanaikaisesti sisällöntuotantoa, SEO:a, somea ja vielä näihin liityvää analytiikkaa.

Miten lisäät tunnettuutta? Miten pysyt asiakkaan harkintajoukossa (consideration set) ostoprosessin ensimetreiltä tehtyyn kauppaan saakka.

Tiedätkö menetetyissä kaupoissa, olitteko alunperinkään mukana harkintajoukossa vai tipuitteko pois viime metreillä? Oliko potentiaalinen asiakas prosessin alussa innostunut palveluistanne? Kuuliko hän suosittelevia kommentteja lähipiiriltään. Ehkä olitte lopullisessa kädenväännössä asiakkaan mielestä liian kallis.

 

Verkkosivustosi on tärkein digitaalinen omaisuutesi

 

Sivustosi pitäisi olla elävä ja kehittyvä keskipiste / hubi, johon kävijät palaavat yhä uudestaan.

 

Miten tästä eteenpäin?

Hieman kuluneen Peter Druckerin lainauksen mukaan “If you can’t measure it, you can’t manage it”. Itse olen näkemyksellisyyden ja intuition ystävä, mutta olen Druckerin kanssa samaa mieltä siitä, että kyllä mitattavuus helpottaa. Tiedät, missä olet ja näet, oletko kulkenut oikeaan suuntaan. Itsepetos ja uskottelu mutun ja fiilisten pohjalta ajaa helposti harhaan.

 

 Luvut antavat perustan, jonka päälle tarvitaan näkemystä siitä mikä on oikea suunta ja millä toimilla liikumme juuri siihen suuntaan.

 

Prosessit kaikkien osa-alueiden kehittämisessä muistuttavat toisiaan. Yksityiskohdissa ja syklin nopeudessa on valtavia eroja, mutta perusajatus on sama kuin perinteisellä laatuympyrällä. Aina jotain tutkitaan, suunnitellaan, toteutetaan ja parannetaan. Toisistaan riippuvia tekijöitä on hyvä kehittää yhteistyössä eri osien asiantuntijoiden kanssa, jottei yksi askel aiheuta takapakkia toisaalla.

  • Suunnittele toiminta tavoitteiden mukaan
  • Toteuta suunnitelmien mukaan
  • Arvioi, mittaa ja tee johtopäätökset
  • Paranna ja kehitä toimintaa

 

kehittamisympyra2.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mitä sinun sitten pitäisi kehittää?

38% markkinoijista piti isoimpana huolenaan asiakkaiden hankkimisen ja asiakkuuden ylläpidon (TeraDatan mukaan). Perinteisen myyntiprosessin kautta ajateltuna kaikki alkaa tunnettuuden lisäämisestä (awareness). Kauppojen jälkeen asiakas pitäisi saada palaamaan, useastikin vielä. Olisiko tuossa työsarkaa? Millä keinoilla?

Jos tiedätte verkkoläsnäolonne nykytilan, sen heikkoudet ja vahvuudet, on sopivien toimenpiteiden etsiminen pykälää helpompaa. Olemme rakentaneet Digitaalinen jalanjälki -palvelun helpottaaksemme yrityksiä näkemään itsensä asiakkaiden ja muiden verkkovierailijoiden silmin.

 

Tutustu ja tilaa Digitaalinen jalanjälki -analyysi!

 

 

Tämä kirjoitus on neliosaisen blogisarjani ensimmäinen osa. Tässä sarjassa käsittelen yrityksen toimimista verkossa, niin oman sivuston kehittämistä kuin sosiaalista mediaakin. Julkaisemme artikkelit viikon välein.

Sarjan rakenne on seuraava:

1) Miltä yrityksesi näyttää verkossa? Markkinoinnin haasteita ja polku eteenpäin.

2) Ostopolku muutoksessa! Ole löydettävissä ja pidä sisältö relevanttina.

3) Ilahduta & anna enemmän! Asiakaskokemuksesta ja uskollisuudesta

4) Valitse oikeat mittarit.

 

Vere Arvoverkko

Suomalaisen kilpailuedun rakentajat

LUE LISÄÄ