Digimuutoksessa luoviminen vaatii henkistä kanttia

Kirjoittanut Hanna Pitkänen - 04 tammikuuta, 2017

Digimuutoksessa luoviminen vaatii henkistä kanttia

 

virtual-reality-900px.jpg

Isoisäni opetti minut katsomaan asioita aina useammalta kantilta. Varmaa on vain muutos, hän myös tapasi sanoa. Hötkyilemätön mies, joka oli menettänyt sodassa kotinsa ja maallisen omaisuutensa, mutta säilyttänyt henkensä, terveytensä ja uskonsa hyvän tekemiseen. Sodan jälkeen käännettiin katse tulevaisuuteen: perustettiin perhe, rakennettiin talo ja tuotiin valaistus kaupungin kaduille.

Näkökulman vaihtamisen taito muutoksessa

Digitalisaatio pakottaa tämän päivän yrityksiä arvioimaan vakiintuneita ajatus- ja toimintamallejaan. Missä kilpailussa olemme ja millä tavoin, mitä asiakas meiltä odottaa ja miten meidän kannattaa viestiä tekemisestämme muille?

Yksi selviytymisen salaisuuksista on eteen tulevien tilanteiden tarkastelu uusista, yllättävistäkin näkökulmista. Toinen on niiden harjoittelu ennakolta.

Tulevaisuuden ennakoinnista ja muutoksen erilaisuudesta

Tulevaa ennakoidessamme herkistymme tämän päivän signaaleille, peilaamme niitä historiaamme sekä rakennamme näiden pohjalta uskomusta oikeasta tulevaisuuden suunnasta.

80-luvulla asiat tapasivat edetä suoraviivaisesti tai säännöllisesti kohti tiettyä tulevaisuutta. 90-luvulla tuli lama ja kansainvälinen sääntely, asiat monimutkaistuivat ja katse käännettiin yksittäisten trendien sykleistä skenaarioihin. Tänäänkään emme ole näköalattomia, mutta muutoksen epäjatkuvuus ja sirpalemaisuus tekevät ennakoinnista aiempaa vaikeampaa. Puhumme heikoista signaaleista, mahdollisesti nousevista tai hiipuvista trendeistä sekä rinnakkaisista kehityskuluista.

Haaste on ymmärtää muutoksen suunta, nopeus ja vaikutus toimintaamme.

Asiakasvalta

Tutkin aikanaan väitöskirjassani johtajien palautteen käyttöä. Suomalainen palautekulttuuri nähtiin pääosin negatiivisena, vaikka palautteessa itsessään on valtava kehittämispotentiaali.

Miten kerrot tarjoilijalle, että päivän keitto ei tällä kertaa vakuuttanut? Entä kollegallesi tai esimiehellesi etteivät hänen suunnitelmansa ole realistisia?

Ihmiset valitsevat karkeasti kolmesta vaihtoehdosta. Yhdet äänestävät jaloillaan. Voihan sitä syödä tai tehdä töitä muuallakin. Toiset kiristelevät hampaitaan ja kiittävät keitosta. Pahaa kuin mikä, mutta ei ole minun vastuullani. Kolmannet nostavat asian esille ja kysyvät muutosta. Taitoa on hyvä olla palautteen antajalla ja vastaanottajalla molemmilla, mutta asenne on ratkaisevaa. Kun reklamaatio nähdään mahdollisuutena korjata ja kääntää tilanne hyväksi, ollaan oikealla tiellä.

Aiemmin asiakaspalaute saattoi jäädä yrityksen nauhoitteeksi. Nyt yhä useammin sosiaalisessa mediassa reklamoidaan häpeilemättä ja avoimesti. Viestintävalta on kaksisuuntaista. Tarjoatko yrittäjänä asiakkaalle mahdollisuutta reklamoida omilla sivuillasi?

Entä jos… tekisimme niin kuin asiakas haluaa?

Asiakaskokemuksen airut Tuija Seipell kysyy: entä jos toimisimme siitä ymmärryksestä käsin, miten työni luo arvoa ihmiselle? Ketä se koskettaa ja ketä se auttaa?

Tutkimusten mukaan johtajilta kaivataan suunnan näyttämistä, selkeitä pelisääntöjä, luottamusta sekä palautetta. Yksinkertaisimmillaan palaute on säännöllinen viesti, että hyvin menee ja jos ei mene, mitä muutetaan.

Entä jos… strateginen ajattelu kuuluukin kaikille? Millaista näkökulman vaihtamisen taitoa se vaatisi?

Vere Arvoverkko

Suomalaisen kilpailuedun rakentajat

LUE LISÄÄ