Liiketoimintamurros, jota myös digitalisaatioksi kutsutaan

Kirjoittanut Juha Leppänen - 09 joulukuuta, 2015

Liiketoimintamurros, jota myös digitalisaatioksi kutsutaan

 

Kyllä, tässäkin tekstissä se mainitaan, d-sana. Lupaan jatkossa vältellä sitä, mutta laitoin sen kuitenkin tuonne sivumme otsikkoon ”Mielipiteitä liiketoimintamurroksesta, jota myös digitalisaatioksi kutsutaan”. Menköön nyt, koska vuoden päästä siitä ei onneksi enää puhuta.  

1996 tein kotisivuja. 1999 aloitin tekemään päätyökseni verkkokauppoja. Valtaosa ajastani asiakkaiden kanssa meni kysymyksen ”miksi” ympärillä pyörimiseen ja niin pitikin. Jos et tiedä, mitä olet tekemässä, on vaikea saada hyvä lopputulos. 

Elämme taas ihanaa ja välttämätöntä ”miksi-aikaa”,
mutta Suomessakin on jo aika tehdä näkyviä tuloksia.

Olemme todistamassa liiketoiminnassamme historiallista aikaa, jossa positiivisen radikaali asiakaskäyttäytymisen muutos sekä teknologian tuomat mahdollisuudet muokkaavat yritysten liiketoimintamalleja vauhdilla uuteen uskoon. Yrityksille nämä tuovat samanaikaisesti valtavan mahdollisuuden luoda uutta liiketoimintaa, mutta myös paineen muokata nykyisiä toimintojaan vastaamaan uuden - jatkuvasti muuttuvan - ajan vaatimuksia. On kyettävä osumaan liikkuvaan maaliin ja hyväksymään myös harhalaukaukset osana prosessia.

Ainoastaan kaikki muuttuu.

On hyväksyttävä, että asiakaskunnan muutoksen myötä jokaisen yrityksen on tarkasteltava koko johtamismallinsa ja rakenteensa uudella tavalla. ”Perinteiseen” kaavaan perustuvat investointimallit, budjetointi ja liiketoimintasuunnittelu, tuotekehitys, vahvasti rooleihin sidotut henkilöstön toimenkuvat sekä erityisesti johtaminen tulee mukauttaa digiajan vaateisiin. Kaikillehan on jo itsestäänselvää, että yrityksen maineenhallinnan merkitys korostuu joka päivä. Mainetta tahraa, tai myös pelastaa,  tyypillisesti se henkilö, jonka ”toimenkuvaan” se ei kuulu. Vastaavasti markkinointia, viestintää ja myyntiä ohjataan sekä palkitaan vahvasti roolipohjaisesti, vaikka niiden pitäisi tänä päivänä olla lähes kaikkien tehtäviä. Sama pätee niin tuotekehitykseen kuin henkilöstöhallintoon.

On aika uskaltaa arvioida ja uudistaa prosessit sekä liiketoimintamallit.
Ennen kuin asiakaslähtöisyys on sitä, että asiakas lähtee.

Menestytäänkö? Jaetaan riski!

Havaitsimme, että suomalaiset yritykset tarvitsevat kumppanin, jolla on kyky ja halu auttaa heitä menestymään päivä päivältä vaativammassa liiketoimintaympäristössä. Kokosimme tiimin, joka koostuu digitalisaation konkareista, liiketoimintajohtajista, strategiaguruista ja rahoitusalan ammattilaisista. Tämän tiimin nimi on vere.

Palvelumme kattavat koko putken vision rakentamisesta (= miksi) palveluiden käyttöönottoon (= miten), oli sitten kyse nykyisen liiketoimintasi kehittämisessä tai aivan kokonaan uusien digitaalisten liiketoimintojen luomisesta. Valjastamme myös teknologian palvelemaan asiakkaitasi ja tehostamaan myyntiä sekä markkinointia.

Olemme kehittäneet ainutlaatuisen mallin, jossa olemme valmiit jakamaan yrityksen riskiä erityisesti uusien liiketoimintojen osalta. Voimme rahoittaa uusia liiketoimintoja ja olemme vahvalla omalla panoksellamme mukana liiketoiminnan käynnistyksessä ja jatkuvuuden turvaamisessa.

Haasta meidät luomaan uutta liiketoimintaa tai muovaamaan nykyisiä malleja
vastaamaan asiakkaidesi vaatimuksia.

Arvomme mitataan menestykselläsi!      

Vere Arvoverkko

Suomalaisen kilpailuedun rakentajat

LUE LISÄÄ