Vere asiakastarina: Vapolle puukaupan palvelumalli design-ajattelun avulla

Kirjoittanut Vere Oy - 21 marraskuuta, 2019

Vere asiakastarina: Vapolle puukaupan palvelumalli design-ajattelun avulla

 

Suomalaisen energiatuotannon monialayhtiö Vapo on siirtymässä kiinteiden polttoaineiden kaupassaan entistä voimakkaammin puupolttoaineisiin. Vapo valitsi Veren avukseen kehittämään uutta puukaupan palvelumallia. Malli vastaa sekä asiakkaan tuleviin tarpeisiin, joissa biomassoilla on merkittävä rooli että polttoturpeen kysynnän laskusta syntyvään toimintaympäristön muutokseen.

LÄHTÖTILANNE Puupohjaisten polttoaineiden osuus energiatuotannossa kasvaa vauhdilla ja Vapo haluaa vahvistaa asemaansa toimintaympäristön muutoksessa.

HAASTE Energia-alalla liiketoiminnan kehittämiseen vaikuttavat sekä asiakkaiden tarpeet että yrityksen tavoitteet, mutta myös poliittiset päätökset. Tästä johtuen kokonaisuuden järjestelmällinen käsittely voi olla haastavaa.

RATKAISU Liiketoimintamuotoilun keinoin syntyi uusi puukaupan toimintamalli, jonka avulla Vapon käsitys tulevaisuudesta vahvistui ja yhtiö sai konkreettiset askelmerkit etenemiseen.

polttoainepuujaturve

Energialiiketoiminnan kehittäminen on moniulotteinen asia, sillä siihen kuuluvat sekä asiakkaiden tarpeet, Vapon tavoitteet että Suomessa tehtävät poliittiset päätökset. Yhtiön asiantuntijoilla oli jo näkemystä puukaupan tulevaisuudesta, mutta kokonaisuuden järjestelmällinen käsittely oli haastavaa ja konkreettinen eteneminen vielä hakusessa.

Vere auttoi meitä pilkkomaan asiat osa-alueisiin ja näin pääsimme käsittelemään niitä.

Ongelman ratkaisussa Vapo ja Vere sovelsivat Veren Design Lab -konseptia. Se sisältää lyhyen tutkimuksen, design sprintin sekä validoinnin asiakkaalla. Projektin tulokseksi saatiin uusi puukaupan palvelumalli. Yhteistyön ansiosta Vapon käsitys tulevaisuudesta vahvistui ja yhtiö sai konkreettiset askelmerkit etenemiseen. Yhtiössä ollaan tyytyväisiä yhteistyöhön.

Dan Björn Vapo Oy

“Veren metodologia oli selkeä ja he osasivat käyttää työkalupakkiaan. Sen lisäksi heillä on hyvän konsultin ammattitaito, melkein kuin käsityöläisellä, jossa työkalu ei orjuuta tekijää, vaan tekijä saa sen laulamaan. Tämä oli se, mikä teki työskentelystä iloista”, johtaja Dan Björn Vapolta kuvailee.

“Projektin jälkeen kuvasimme Vapon kanssa, miltä tulevan palvelumallin tulisi näyttää. Tuotoksen visualisointi ymmärrettäväksi on vaativaa mutta erittäin tärkeää, jotta sen jalkautus organisaatiossa onnistuu. Lopuksi testasimme mallin keskeisimmät osat heidän asiakkaillaan. Asiakkaat pitivät uudesta palvelumallista, joten työ oli onnistunut”, kertoo Veren Head of Design Daniel-José Hänninen.

“Vere auttoi meitä pilkkomaan asiat osa-alueisiin ja näin pääsimme käsittelemään niitä. Design-kehittäminen sopii abstrakteihin, moniulotteisiin ongelma-alueisiin, joista on vaikea saada otetta.”, Dan Björn sanoo.

Vere Design Lab - näin se sujui!

Vapon kanssa tehty työ perustui Veren Design Lab -konseptiin. Veren Head of Design Daniel-José Hänninen tiivisti vaiheet seuraavasti:

  1. Haastattelimme Vapon omia asiantuntijoita sekä heidän nykyisiä asiakkaitaan tulevaisuuden tarpeista ja haasteista sekä kokosimme havainnot yhteen.
  2. Työpajatyöskentelu alkoi. Jaoimme kerätyn tiedon. Määrittelimme tavoitteen, persoonan ja asiakaspolun uudelle palvelumallille.
  3. Työpajan toisena päivänä keskityimme innovoimaan uuden palvelumallin elementtejä, ja lopulta valitsimme lupaavimman kokonaisuuden jatkotyöstöön.
  4. Viimeisenä työpajapäivänä kiteytimme mallin storyboard-menetelmällä asiakastestaamista varten ja listasimme keskeiset testattavat hypoteesit.
  5. Lopuksi validoimme mallin asiakkailla ja visualisoimme sen.

 

Lue lisää Vere-asiakastarinoita!

Vere Arvoverkko

Suomalaisen kilpailuedun rakentajat

LUE LISÄÄ