Vere arvoverkko tuo huippu­asiantuntijat ratkomaan yritysten liiketoiminta­ongelmia

Kirjoittanut Vere Oy - 21 toukokuuta, 2018

Vere arvoverkko tuo huippu­asiantuntijat ratkomaan yritysten liiketoiminta­ongelmia

 

Liiketoimintamuotoiluun erikoistunut Vere Oy on rakentanut suomalaisten huippuasiantuntijoiden ekosysteemin eli arvoverkon, joka ratkoo yritysten ongelmia täsmäiskuina.

"Arvoverkon asiantuntijoita hyödynnetään esimerkiksi yritysten innovaatio- ja strategiaworkshopeissa, joissa kaivataan tietyn erityisalueen syvällistä osaamista", kertoo Veren toimitusjohtaja Juha LeppänenToisin kuin perinteisissä konsulttiyrityksissä, asiantuntijat eivät ole palkkasuhteessa Vereen, ja tämä antaa vapauden valita aidosti soveltuvimman ihmisen.

Arvoverkossa on parikymmentä oman alansa huippua bisnesmaailman eri osa-alueilta, mm. tuotteistaja Jari Parantainen, kyberturvaprofessori Jarno Limnéll, myyntivalmentaja Mika D. Rubanovitsch, hinnoittelupsykologi Outi Somervuori, tekoälykirjailija Antti Merilehto ja keittiömestari Sasu Laukkonen.

Olennainen ero esimerkiksi bisnespuhujia ja -konsultteja välittäviin yrityksiin on syvällinen asiakassuhde. Vere tunnistaa asiakkaan liiketoimintahaasteet ja kutsuu asiantuntijan projektiin tiettyyn rooliin.

Ekosysteemiajattelu rantautuu Suomeen

mika-rubanovitsch-250x300Veren arvoverkkoon kuuluva Suomen johtava myyntivalmentaja ja -kirjailija Mika D. Rubanovitsch pitää mallia mielenkiintoisena avauksena. Hänen mukaansa ekosysteemiajattelu on vasta rantautumassa Suomeen.

"Ei mikään firma voi täysin hallita kaikkia liiketoimintansa osa-alueita, joten on kaikkien etu, että tehdään yhdessä ja otetaan asiantuntijuutta mukaan, kun tarvitaan. Monella yrityksellä olisi kynnys ottaa suoraan yhteyttä asiantuntijaan. Tässä mallissa Vere on enemmän kuin välittäjä", sanoo Rubanovitsch.

 

Digiajan liiketoimintamuotoilulle on myös kysyntää.

"Liikaa näkee sitä, että analoginen bisnes yritetään sellaisenaan siirtää verkkoon. Rakennetaan esimerkiksi nettisovellus jatkeeksi perusliiketoiminnalle. Se ei vaan toimi, ja siksi usealla alalla haastajat tulevat toimialan ulkopuolelta, kuten pankkisektorilla on käynyt", Rubanovitch jatkaa.

 

Yhdessä tekemällä yritysten kilpailukyky kasvuun

sasu-laukkonen-250x300Veren missiona on parantaa suomalaista kilpailuetua, joka syntyy huippuosaamisen ristiinhyödyntämisestä ja yhdessä tekemisestä. Arvoverkon jäsen, kokki Sasu Laukkonen on konseptoinnin ammattilainen, jonka käsistä ovat syntyneet mm. Michelin-ravintola Chef & Sommelier sekä viime vuonna avattu Ora. Hän on kokenut yhdessä tekemisen hyödyt konkreettisesti.

"Suomalaisessa ravintolakentässä on tapahtunut iso muutos tällä vuosikymmenellä. Nykyään monet suosittelevat toisiaan, ja kuka tahansa uskaltaa ottaa toiseen ravintoloitsijaan yhteyttä, jos etsii vaikkapa tietynlaista suomalaista raaka-ainetta. Suomalaisten raaka-aineiden menekki hyödyttää kaikkia. Se parantaa laatua ja houkuttelee lisää ihmisiä syömään ravintoloissa", Laukkonen toteaa.
 
Jos jokin asia epäilyttää, sen pitäisi olla alkusysäys keskustelulle eikä keskustelun päätös.

Tulokset näkee kuka tahansa Helsingin ravintoloissa kävijä: laatua ja valinnanvaraa riittää.

Laukkonen on ravintola- ja palvelusektorin asiantuntija, mutta haluaa auttaa yleisemminkin yrityksiä ajattelemaan “outside the box”. Hän on käynyt puhumassa luovuudesta erilaisille yleisöille pitkin Eurooppaa. "Lyhytnäköinen negatiivisuus on asia, jonka haluaisin kitkeä suomalaisista yrityksistä. Jos jokin asia epäilyttää, sen pitäisi olla alkusysäys keskustelulle eikä keskustelun päätös", toteaa Laukkonen.

Unilukkarina globaaleissa muutoksissa

Liiketoiminnan jatkuvan kehittämisen lisäksi on myös ilmiöitä, joihin kaikkien yritysten tulisi perehtyä. Yksi näistä on tekoäly, jota Vere arvoverkossa edustaa tekoälykirjailija ja valmentaja Antti Merilehto. Hänellä on selkeä tavoite:

"Haluan saada johtajat ymmärtämään tekoälystä riittävästi, jotta he antavat resursseja ensimmäisiin koneoppimisen projekteihin vuoden 2018 aikana."

Antti-Merilehto-250x300-1

Merilehto kannustaa käyttämään ja ymmärtämään yrityksen käytössä olevaa dataa ja muuttamaan ne tuotteiksi ja palveluiksi: "Jos yritys ei ota dataansa käyttöön asiakasymmärryksen lisäämiseen, joku muu tekee sen. Pahin haastaja voi olla vaikka pari nuorta poikaa jostain Bulgariasta, jossa he Amazonin pilveä käyttäen etsivät tälläkin hetkellä parasta kokonaisuutta asiakkaalle."

Veren keskeinen osaaminen on tuntea asiakkaansa ja sen perusteella löytää yksilöllisesti jokaiseen projektiin juuri ne henkilöt, joiden osaamisesta ja näkemyksestä asiakasyritys hyötyy eniten.

Vere arvoverkon jäseniin voit tutustua täällä.

Lisätietoja antaa:
Juha Leppänen
CEO / Vere Oy
+358 40 172 2224 
 
 
Vere Oy on vuonna 2015 perustettu Suomen johtava liiketoimintamuotoilija, jonka missiona on luoda asiakkailleen kasvua.
 
 
Haluatko keskustella Arvoverkon hyödyntämisestä? Ota yhteyttä!
 

Ota yhteyttä!

Onko tavoitteenasi myynnin kasvu tai kansainvälistyminen? Lupaamme tuloksia!

JÄTÄ YHTEYSTIETOSI