Asiakastarina: Invalidisäätiö toi sidosryhmien hallinnan kerralla nykyaikaan

Kirjoittanut Vere Oy - 16 marraskuuta, 2018

Asiakastarina: Invalidisäätiö toi sidosryhmien hallinnan kerralla nykyaikaan

 

Invalidisäätiö ja Vere tekevät yhteistyötä, jotta mahdollisimman moni pääsisi työelämään.

LÄHTÖTILANNE: Asiakkuuksien ja sidosryhmien hallinnan toimintatavat olivat vanhentuneet

HAASTE: Toimintakulttuurin muutos

RATKAISU: HubSpotin päälle rakennettu kokonaisuus, joka yhdistää sidosryhmien sekä asiakkuuksienhallinnan, viestinnän ja markkinoinnin henkilökunnan tehokkaaseen muutosvalmennukseen

Kun Leena Hallamaa haki Invalidisäätiön asiakkuusjohtajan paikkaa, hänellä oli takanaan 25 vuoden ura ohjelmisto- ja operaattoriliiketoiminnassa. Hän oli jo jonkin aikaa miettinyt, olisiko mahdollista löytää työ, joka “täyttäisi muutakin kuin lompakon”. 

Leena Hallamaa Invalidisäätiö

“En tuntenut kolmatta sektoria työnantajana lainkaan, mutta kun aloin selvitellä Invalidisäätiön toimintaa, innostuin. Toiminta vastasi omaa arvomaailmaani.”

Nyt hänen vastuullaan ovat Invalidisäätiön asiakkaat ja sidosryhmät, eli monimuotoinen joukko yksittäisiä ihmisiä, yrityksiä ja yhteisöjä. Näihin kuuluvat esimerkiksi työllistävät organisaatiot sekä töitä hakevat opiskelijat ja valmennettavat. Monella heistä on jokin pulma, jonka vuoksi he tarvitsevat tukea. 

“Työmme on toimia sen eteen, että yksilöt kiinnittyvät parhaalla mahdollisella tavalla yhteiskuntaan”, kertoo Invalidisäätiön asiakkuusjohtaja Leena Hallamaa.
 
 

Kertarysäyksellä digiaikaan

Hallamaa aloitti työt keväällä 2017 tilanteessa, jossa Säätiön valtakunnallisesti tunnetuin osa oli myöhemmin saman vuoden aikana myyty sairaala Orton. Muut suuret yksiköt olivat Keskuspuiston ammattiopisto sekä ammatillisen kuntoutuksen ja valmennuksen palveluyksikkö, silloiselta nimeltään Orton Pro. Brändiuudistuksen tarve oli ilmeinen, ja Hallamaa alkoi valmistella sitä heti.

BRÄNDI- UUDISTUKSEN TARVE OLI ILMEINEN, JA HALLAMAA ALKOI VALMISTELLA SITÄ HETI

“Oli myös yllätys huomata, kuinka paljon asioita tapahtui vielä paperilla, kun itse ei ollut käyttänyt paperia töissä kahteenkymmeneen vuoteen”, Hallamaa naurahtaa. Hän päätti, että markkinointi, viestintä ja asiakassuhteiden hoito olisi syytä tuoda digiaikaan kertarysäyksellä ja rakentaa prosessit, jotka tukevat uudenlaista toimintakulttuuria. Muutoskumppaniksi Invalidisäätiö valitsi Veren, joka ymmärsi sekä järjestelmäratkaisut että toimintatapojen muutoksen tarpeen.

“Olin valmis etenemään nopeammin järjestelmävalinnoissa, mutta vereläiset toppuuttelivat. Lopulta teimme huolellista pohjatyötä lähes puolen vuoden ajan, kun selvitimme palvelukokemusta ja asiakaspolkujen rakentamista. Se kannatti”, Hallamaa toteaa.


Vaikutusten seurantaa HubSpotilla

Perinpohjaisesti peratun asiakaskokemuksen päälle on hyvä rakentaa digitaaliset palvelut. Ensimmäinen digitaalinen lanseeraus, kolme uutta verkkopalvelua, tehtiin uuden brändin kanssa yhtä aikaa kesällä 2018. Opistosta tuli Ammattiopisto Live ja palveluyksiköstä Live Palvelut. Invalidisäätiö säilyi kattobrändinä.

Veren johdolla Säätiössä otettiin HubSpot käyttöön suunnitelmallisesti vaiheistaen. Ensin tuli verkkopalvelut ja sen jälkeen markkinoinnin automaatio, jota Säätiö alkoi käyttää syksyllä 2018. Seuraavaksi vuorossa on HubSpotin CRM-järjestelmä, jonka avulla sidosryhmien hallinta viedään innovatiivisesti aivan uudelle tasolle.

“Meille keskeistä on pystyä seuraamaan digitaalisten toimenpiteidemme vaikutusta asiakkaiden ja muiden sidosryhmien käyttäytymiseen. Haluamme myös seurata yhteisöasiakkaiden arvon kasvua”, sanoo Leena Hallamaa.

Esimerkiksi autokorjaamo tai siivouspalveluyritys voi löytää työssäoppijat tai työntekijät tehokkaasti Säätiön sähköisten kanavien kautta. Säätiön tavoitteet puolestaan täyttyvät, kun ihminen valmistuu ammattiin tai valmennettava työllistyy. Ennen järjestelmäkoulutusten aloitusta Vere valmentaa henkilökunnan ymmärtämään muutoksen tarkoituksen ja hyödyt myös heille itselleen.

Vere valmentaa henkilökunnan ymmärtämään muutoksen tarkoituksen ja hyödyt myös HEille ITSELLEEN.

“Muutosvalmennukset ovat tosi tärkeitä. Järjestelmät eivät auta, jos henkilökunta ei ymmärrä, miksi heiltä odotetaan uudenlaisia toimintatapoja. Valmennuksia on nyt useampi takana, ja vastaanotto on ollut hyvä. Viimeksi saimme spontaanit aploditkin”, hymyilee valmennuksista vastaava Jussi Pullola Vereltä.


Yhteistyö on innostavaa ja tuloksellista

Yhteistyö Veren kanssa on Hallamaan mukaan ollut “äärettömän helppoa, tehokasta, innostavaa ja tuloksellista.”

“Sitoutuminen on aivan huikeaa. Voin vain arvata, kuinka monen lomasuunnitelmat menivät viime kesän ison verkkopalveluprojektin vuoksi uusiksi, mutta sitä ei huomannut mistään. Päinvastoin - yllätykset Veren suunnalta ovat olleet positiivisia, koska he ovat monesti miettineet seuraavia askelia jo puoli mailia pidemmälle kuin me.”

Jo lanseerattuja palveluita kehitetään systemaattisesti, ja seuraavaksi suunnitelmissa on luoda digitaaliset reitit yksilöllisiin työllistymis- ja valmennuspalveluihin.


Työntekijät ja tarve kohtaavat entistä helpommin

Digitalisaatiopuheen keskellä herää kysymys, kuinka kauan perinteisiä ammatteja - kuten siivoamista tai kuljetusalan töitä - varten koulutetaan ihmisiä. Hallamaan mukaan väestön ikääntyessä tarvitaan jopa enemmän ihmisiä töihin, joihin monesti on hankala löytää tekijöitä. Nämäkin ammatit edellyttävät koulutusta, sillä esimerkiksi tiskaajaksi ei välttämättä enää pääse ilman hygieniapassia.

“Meidän filosofiamme on, että jokainen ihminen on arvokas sellaisena kuin hän on, riippumatta siitä, pystyykö hän tekemään viikossa neljä vai neljäkymmentä työtuntia. Kaikille löytyy työtä, kun on vain tahtoa”, Leena Hallamaa toteaa.

Invalidisäätiö ja Vere työskentelevät nyt yhdessä sen eteen, että tahto ja tarve kohtaavat entistä nopeammin, helpommin ja yksilöllisemmin.

Lue lisää Vere-asiakastarinoita!

Katso Invalidisäätiön video
 

Ota yhteyttä!

Onko tavoitteenasi myynnin kasvu tai kansainvälistyminen? Lupaamme tuloksia!

JÄTÄ YHTEYSTIETOSI