Mielipiteitä liiketoiminta­murroksesta, jota myös digitalisaatioksi kutsutaan.

 

 

 

 

Onko koolla väliä?

[fa icon="calendar'] 7.6.2017 13:08 / kirjoittanut Antti Seppänen Aiheista ostaminen, liiketoimintamuotoilu, kumppanuus

[fa icon="comment"] 0 Kommenttia

Onko iso parempi kuin pieni? Mitä jos pientä käyttää taitavasti? Onko iso helppo ottaa käyttöön? Voiko pieneen luottaa? Kumpi tuntuu paremmalta?

Näiden kysymysten äärellä ostajat usein ovat. Isoja yrityksiä haukutaan kankeiksi ja pieniltä ei taas uskalleta ostaa.

Lue lisää [fa icon="long-arrow-right"]

Kiire – mikä ihana tekosyy!

[fa icon="calendar'] 26.4.2017 14:21 / kirjoittanut Antti Seppänen Aiheista asiakaslojaliteetti, yrityskulttuuri, liiketoimintamuotoilu

[fa icon="comment"] 0 Kommenttia

Onpa taas kova kiire! Tämä kvartaali pitää saada loppuun! Suunnittelun tulee olla valmis viikon päästä! Raportointi on myöhässä! Menee kaikki illat töissä! Pentti lähti, hoidan hänenkin työt! Organisaatio muuttui! Nyt ei vaan ehdi!

Vaikuttaako tutulta? Onko kiire meidän jokaisen tavoitetila? Enpä usko.

On melko surullista, että koulutetun elämäntapavalmentajan pitää neuvoa meitä hoitamaan itseämme, viettämään aikaa perheen kanssa ja nukkumaan riittävästi, koska nämä ovat ihmiselle tärkeitä asioita. Kiirettä lähestytään usein ohjeilla, miten tehostaa työtapoja ja miten selvitä kiireestä. Käsittelen kiirettä seuraavaksi kahdesta eri näkökulmasta.

Lue lisää [fa icon="long-arrow-right"]

Liiketoimintamuotoilu, pelko ja kunnia.

[fa icon="calendar'] 11.4.2017 12:43 / kirjoittanut Juha Leppänen Aiheista yrityskulttuuri, johtaminen, riskinjako, liiketoimintamuotoilu

[fa icon="comment"] 0 Kommenttia

Ostamisen traditio ja ostajan kunnia kummittelevat päivittäisessä arjessani. Viimeisen kahden vuoden ajan olen käynyt mainioita keskusteluja liiketoimintamuotoilusta suomalaisen yritysjohdon kanssa. Myydessäni asiakkaillemme jotain sellaista, mitä he eivät ole koskaan aiemmin ostaneet, olen havainnut, että myös asiakkaamme ovat yhä enemmän tämän saman mahdollisuuden ja haasteen edessä. Vanhat keinot eivät enää toimi.

Lue lisää [fa icon="long-arrow-right"]

Viidellä vinkillä kohti paremmin hoidettuja asiakkuuksia!

[fa icon="calendar'] 6.4.2017 12:39 / kirjoittanut Daniel-José Hänninen Aiheista asiakaslojaliteetti, liiketoimintamuotoilu, asiakkuudenhallinta

[fa icon="comment"] 0 Kommenttia

Suunnittelupöydällä keksitään usein mitä hienoimpia tapoja hoitaa asiakassuhteita. Kehitetään yhdessä toimintamalleja asiakaslojaliteetin varmistamiseksi ja viestitään asiakkaalle uusista toimintatavoista.  Vielä pitäisi kuitenkin muistaa lunastaa lupaukset ja ennen kaikkea varmistaa, että uudet toimintamallit on tehty asiakaslähtöisesti. Miksi tämä on loppujen lopuksi niin tärkeää?

 

Lue lisää [fa icon="long-arrow-right"]

Hyvä, parempi, palvelukehitys!

[fa icon="calendar'] 16.3.2017 10:48 / kirjoittanut Antti Seppänen Aiheista asiakaslojaliteetti, liiketoimintamuotoilu, palvelukehitys, asiakasymmärrys

[fa icon="comment"] 0 Kommenttia

Usein yrityksen omissa juhlapuheissa ja viestinnässä korostetaan jatkuvaa palvelujen kehittämistä. Näinhän sen toki pitäisi olla, mutta totuus saattaa olla aivan toinen. Joko siihen ei käytetä riittävästi aikaa ja resursseja tai yrityskulttuuri on niin jäykkä, että hyvät ideat katoavat eri puolille organisaatiota.

Viimeistään silloin, kun yrityksen tai palvelualueen myynti on laskenut riittävän kauan herätään tarpeeseen modernisoida omia palveluja.

Perustetaan (taas yksi) kehitysryhmä, luetaan pari kirjaa ja aletaan hommiin. Vain seuraavat kolme seuraavaa kohtaa pitää ratkaista, niin rahaa tulee sisään ovista ja ikkunoista.

Lue lisää [fa icon="long-arrow-right"]

Show me the money!

[fa icon="calendar'] 18.1.2017 9:45 / kirjoittanut Antti Seppänen Aiheista mittarit, kaupallistaminen, liiketoimintamuotoilu, tuotteistus, palvelukehitys

[fa icon="comment"] 0 Kommenttia

Elokuvassa Jerry Maguire vuodelta 1996 Tom Cruise huutaa legendaarisesti: ”Show me the money!”

 

Mistä meidän yritys saa lisää rahaa?

Hallitus ja omistajat painostavat toimitusjohtaja Sirpaa tai Penaa saamaan enemmän tulosta. Koska kuluja on jo karsittu, niin toimitusjohtaja käskee myyntijohtajaa myymään enemmän. Pian myyntijohtaja painostaa myyjiä myymään lisää, osoittaakseen toimitusjohtajalle tilanteen olevan hallinnassa. Lisätään käyntien ja soittojen määrää, mistä sitten raportoidaan eteenpäin. Nyt tulee tulosta!

Tämä tarina on faktaa vai fiktiota?

Lue lisää [fa icon="long-arrow-right"]

Mistä joustavuutta liikkumiseen? Arvolupaukset ja kasvun haasteet

[fa icon="calendar'] 12.1.2017 10:35 / kirjoittanut Jan-Mikael Lepistö Aiheista liiketoimintamallit, asiakaskokemus, liiketoimintamuotoilu, arvolupaus, liikennepalvelut

[fa icon="comment"] 0 Kommenttia



Ennen joulua harkitsin auton ostamista kolmen vuoden autottoman jakson jälkeen. Vaihtoehtoiset liikkumismuodot ovat mielenkiintoisessa murroksessa, joten haluan nähdä mitä mahdollisuuksia lapsiperheen liikkumiseen on tarjolla.

Käyn läpi toimijoiden arvolupauksia ja tarkastelen lähemmin erityisesti vertaisvuokrauksen ja alustaliiketoiminnan kehittämisen haasteita.

Lue lisää [fa icon="long-arrow-right"]

Digimuutoksessa luoviminen vaatii henkistä kanttia

[fa icon="calendar'] 4.1.2017 11:29 / kirjoittanut Hanna Pitkänen Aiheista digitalisaatio, liiketoimintamuotoilu, digitaaliset liiketoimintamallit, liiketoimintamurros

[fa icon="comment"] 0 Kommenttia

Isoisäni opetti minut katsomaan asioita aina useammalta kantilta. Varmaa on vain muutos, hän myös tapasi sanoa. Hötkyilemätön mies, joka oli menettänyt sodassa kotinsa ja maallisen omaisuutensa, mutta säilyttänyt henkensä, terveytensä ja uskonsa hyvän tekemiseen. Sodan jälkeen käännettiin katse tulevaisuuteen: perustettiin perhe, rakennettiin talo ja tuotiin valaistus kaupungin kaduille.

Lue lisää [fa icon="long-arrow-right"]

Miten toimiva yrityskulttuuri vahvistaa asiakaslojaliteettia?

[fa icon="calendar'] 21.6.2016 9:28 / kirjoittanut Jussi Pullola Aiheista asiakaslojaliteetti, digitalisaatio, asiakaskokemus, muutosjohtaminen, digitaalinen visio, yritysjohtaminen, digitsunami, liiketoimintamuotoilu

[fa icon="comment"] 0 Kommenttia

Kun tekee paljon, niin oppii väkisinkin. Jos ei opi, niin sitten on tyhmä. ”Kyllä virheitä saa tehdä, mutta tyhmä tekee ne kahteen kertaan”, opetti viisas isäni aikanaan. Kiitos siitä.

En enää muista, mitä olin nuorena hölmöillyt, mutta onneksi en tehnyt samoja virheitä toistamiseen. Jotkut virheet työelämässä ovatkin sitten vähän hankalampia tunnistaa. Sitä luulee tekevänsä asioita oikein, mutta silti ei saa haluttua muutosta aikaan. On siis ollut jokin niin suuri virhe, ettei sitä ole edes tajunnut virheeksi. Ja kun ei ymmärrä tehneensä virhettä, niin sitäpä sitten toistaa.

Onneksi oppia voi myöhemminkin. Kiitos
Lue lisää [fa icon="long-arrow-right"]

Liiketoimintamuotoilu - asiakaslojaliteetti on kaiken ajuri.

[fa icon="calendar'] 7.4.2016 17:31 / kirjoittanut Juha Leppänen Aiheista liiketoiminnan muutos, asiakaslojaliteetti, henkilöstön roolit, liiketoimintamallit, liiketoimintamuotoilu

[fa icon="comment"] 0 Kommenttia

Liiketoimintamuotoilu muovaa liiketoimintamalleja asiakaslojaliteetin näkökulmasta, koska toimittajan vaihtamisesta tulee päivä päivältä helpompaa.

Liiketoimintamuotoilu on vielä toistaiseksi harvoin käytetty termi. Huomattavasti tutumpi käsite on palvelumuotoilu, jossa tavoitteena on asiakkaan käyttäytymisen ohjaamana johtaa palveluiden suunnittelua, jotta prosessi tuottaa hyvän palvelukokemuksen. Palvelumuotoilu on tapa nähdä asiakas kokonaisvaltaisesti palvelun eri vaiheissa sekä kuinka palveluntarjoajan tulee huomioida tämä omissa prosesseissa, henkilöstön rooleissa ja palvelukanavissa. Onnistunut palvelumuotoilu helpottaa myös sisäisesti ymmärtämään kokonaisuutta konkretisoiden palvelun osat ja linkittäen ne toisiinsa. Asiakkaalle se näkyy parhaimmillaan hyvänä käyttökokemuksena ja sitä kautta haluna pysyä palvelun käyttäjänä. Yrityksen tavoitteena tulee olla saada asiakkaasta myös suosittelija.

 

Lue lisää [fa icon="long-arrow-right"]

Seuraa Digimyytit-blogiamme