Mielipiteitä liiketoiminta­murroksesta, jota myös digitalisaatioksi kutsutaan.

 

 

 

 

Lisää vaikuttavuutta: 5 vinkkiä tuloksekkaampaan varainhankintaan

[fa icon="calendar'] 10.7.2017 13:42 / kirjoittanut Hermanni Toivo Aiheista asiakaslojaliteetti, yrityskulttuuri, asiakkuudenhallinta, varainhankinta

[fa icon="comment"] 0 Kommenttia

 

Olen ollut tekemisissä useamman voittoa tavoittelemattoman järjestön kanssa. Kaikilla on ollut oma tapansa kerätä varoja, olla yhteydessä omiin sidosryhmiinsä ja huolehtia tiedonkulusta. Huomioni kiinnitti näissä organisaatioissa tietojen käsittelyn puute – dataa oli, mutta sen analysointi ja hyödyntäminen jäivät tekemättä. Päätökset lähestymistavoista ja menetelmistä perustuivat vahvasi mututuntumaan.

Datan analysoiminen ja sen perusteella toiminnan kehittäminen on nykyään varsin helppoa. Miten teidän järjestössänne hyödynnetään dataa sidosryhmistä ja toiminnan tukijoista? Tässä viisi vinkkiä datan tuloksiksi muuttamiseen.

Lue lisää [fa icon="long-arrow-right"]

Digitalisaatio vei työpaikkasi?

[fa icon="calendar'] 3.7.2017 14:54 / kirjoittanut Daniel-José Hänninen Aiheista digitalisaatio, liiketoimintamurros

[fa icon="comment"] 0 Kommenttia

Teollistumisesta lähtien ihmiset ovat pohtineet, viekö käsillä oleva murros heiltä työpaikat. 1700-luvulla perinteiset työläiset pelkäsivät jäävänsä koneiden jalkoihin massatuotannon alkaessa. Sama keskustelu käytiin toisen teollisen vallankumouksen aikana, kun sähkö- ja energiantuotanto valjastettiin osaksi tuotantoa. Nyt ihmisten huulilla on puolestaan digitalisaatio ja sen vaikutukset työpaikkoihin. Vaikka onkin selvää, että työn painopiste tulee jatkossa muuttumaan, niin hävittääkö se enemmän työpaikkoja kuin luo? Väitän, että ei. Vai onko tämä disruptio todellakin niin erilainen, että vanhat säännöt eivät päde? Väitän tähänkin, että ei ole.

Lue lisää [fa icon="long-arrow-right"]

Onko koolla väliä?

[fa icon="calendar'] 7.6.2017 13:08 / kirjoittanut Antti Seppänen Aiheista ostaminen, liiketoimintamuotoilu, kumppanuus

[fa icon="comment"] 0 Kommenttia

Onko iso parempi kuin pieni? Mitä jos pientä käyttää taitavasti? Onko iso helppo ottaa käyttöön? Voiko pieneen luottaa? Kumpi tuntuu paremmalta?

Näiden kysymysten äärellä ostajat usein ovat. Isoja yrityksiä haukutaan kankeiksi ja pieniltä ei taas uskalleta ostaa.

Lue lisää [fa icon="long-arrow-right"]

Älä yritä hallita postmodernia markkinaa – opi elämään kaaoksessa

[fa icon="calendar'] 8.5.2017 11:14 / kirjoittanut Daniel-José Hänninen Aiheista liiketoimintamallit, liiketoimintamurros, postmodernismi

[fa icon="comment"] 0 Kommenttia

Ostaminen on muuttunut. Kuluttaminen on muuttunut. Kaikki on muuttunut. Perinteinen suoraviivainen näkemys maailmasta ja liiketoiminnasta ei enää päde, eivätkä vanhat temput enää pure. On erilaisia tapoja jäsentää tätä muutosta, mutta välillä on hyvä ottaa askel taaksepäin. Maailma on hyväksynyt postmodernismin viime vuosikymmeninä osaksi erilaisia taiteen alueita, mutta onko tätä filosofista suuntausta mahdollista soveltaa myös liiketoimintaan?

Lue lisää [fa icon="long-arrow-right"]

Kiire – mikä ihana tekosyy!

[fa icon="calendar'] 26.4.2017 14:21 / kirjoittanut Antti Seppänen Aiheista asiakaslojaliteetti, yrityskulttuuri, liiketoimintamuotoilu

[fa icon="comment"] 0 Kommenttia

Onpa taas kova kiire! Tämä kvartaali pitää saada loppuun! Suunnittelun tulee olla valmis viikon päästä! Raportointi on myöhässä! Menee kaikki illat töissä! Pentti lähti, hoidan hänenkin työt! Organisaatio muuttui! Nyt ei vaan ehdi!

Vaikuttaako tutulta? Onko kiire meidän jokaisen tavoitetila? Enpä usko.

On melko surullista, että koulutetun elämäntapavalmentajan pitää neuvoa meitä hoitamaan itseämme, viettämään aikaa perheen kanssa ja nukkumaan riittävästi, koska nämä ovat ihmiselle tärkeitä asioita. Kiirettä lähestytään usein ohjeilla, miten tehostaa työtapoja ja miten selvitä kiireestä. Käsittelen kiirettä seuraavaksi kahdesta eri näkökulmasta.

Lue lisää [fa icon="long-arrow-right"]

Liiketoimintamuotoilu, pelko ja kunnia.

[fa icon="calendar'] 11.4.2017 12:43 / kirjoittanut Juha Leppänen Aiheista yrityskulttuuri, johtaminen, riskinjako, liiketoimintamuotoilu

[fa icon="comment"] 0 Kommenttia

Ostamisen traditio ja ostajan kunnia kummittelevat päivittäisessä arjessani. Viimeisen kahden vuoden ajan olen käynyt mainioita keskusteluja liiketoimintamuotoilusta suomalaisen yritysjohdon kanssa. Myydessäni asiakkaillemme jotain sellaista, mitä he eivät ole koskaan aiemmin ostaneet, olen havainnut, että myös asiakkaamme ovat yhä enemmän tämän saman mahdollisuuden ja haasteen edessä. Vanhat keinot eivät enää toimi.

Lue lisää [fa icon="long-arrow-right"]

Viidellä vinkillä kohti paremmin hoidettuja asiakkuuksia!

[fa icon="calendar'] 6.4.2017 12:39 / kirjoittanut Daniel-José Hänninen Aiheista asiakaslojaliteetti, liiketoimintamuotoilu, asiakkuudenhallinta

[fa icon="comment"] 0 Kommenttia

Suunnittelupöydällä keksitään usein mitä hienoimpia tapoja hoitaa asiakassuhteita. Kehitetään yhdessä toimintamalleja asiakaslojaliteetin varmistamiseksi ja viestitään asiakkaalle uusista toimintatavoista.  Vielä pitäisi kuitenkin muistaa lunastaa lupaukset ja ennen kaikkea varmistaa, että uudet toimintamallit on tehty asiakaslähtöisesti. Miksi tämä on loppujen lopuksi niin tärkeää?

 

Lue lisää [fa icon="long-arrow-right"]

Hyvä, parempi, palvelukehitys!

[fa icon="calendar'] 16.3.2017 10:48 / kirjoittanut Antti Seppänen Aiheista asiakaslojaliteetti, liiketoimintamuotoilu, palvelukehitys, asiakasymmärrys

[fa icon="comment"] 0 Kommenttia

Usein yrityksen omissa juhlapuheissa ja viestinnässä korostetaan jatkuvaa palvelujen kehittämistä. Näinhän sen toki pitäisi olla, mutta totuus saattaa olla aivan toinen. Joko siihen ei käytetä riittävästi aikaa ja resursseja tai yrityskulttuuri on niin jäykkä, että hyvät ideat katoavat eri puolille organisaatiota.

Viimeistään silloin, kun yrityksen tai palvelualueen myynti on laskenut riittävän kauan herätään tarpeeseen modernisoida omia palveluja.

Perustetaan (taas yksi) kehitysryhmä, luetaan pari kirjaa ja aletaan hommiin. Vain seuraavat kolme seuraavaa kohtaa pitää ratkaista, niin rahaa tulee sisään ovista ja ikkunoista.

Lue lisää [fa icon="long-arrow-right"]

Tavoitteena rasittava palveluprosessi?

[fa icon="calendar'] 9.3.2017 10:09 / kirjoittanut Jan-Mikael Lepistö Aiheista asiakaskokemus, palvelukulttuuri, asiakasymmärrys, palvelumuotoilu

[fa icon="comment"] 0 Kommenttia

Sukulaiseni lähti puolisen vuotta sitten reissuun pitkäksi viikonlopuksi. Lento oli myöhässä ja kohteeseen päästiin väliyöpymisen jälkeen noin vuorokautta suunniteltua myöhemmin.

Ensimmäiset askeleet korvauksen hakemisessa sukulaiseni otti itse, mutta olen viime kuukausina osallistunut prosessiin jonkin verran. Vaadittavat dokumentit lisääntyvät tipoittain ja keskusteluformaatti vaihtelee webbilomakkeiden, skannattujen ja allekirjoitettujen papereiden ja sähköpostiin välillä.

Minulle tuli elävästi mieleen oma hakuprosessimme, jonka jätimme kesken pari vuotta sitten, kun lastenrattaistamme katosi kuomu lennolla. Lisätietoja pyydettiin aina vain lisää, emmekä jaksaneet säätää tuon parissa montaa kuukautta. Tällä kertaa haluan katsoa uteliaisuuttani prosessin loppuun asti. Samalla näen, miten palvelupolku ollaan toteutettu tyypillisessä korvauskäsittelyssä.

Lue lisää [fa icon="long-arrow-right"]

Muista hoitaa asiakkuuksiasi - muuten sen tekee joku muu

[fa icon="calendar'] 2.3.2017 12:01 / kirjoittanut Daniel-José Hänninen Aiheista asiakaslojaliteetti, asiakaskokemus, asiakstyytyväisyys, asiakkuudenhallinta

[fa icon="comment"] 0 Kommenttia

Kauppaan lähtiessäni joudun aina tekemään päätöksen: menenkö suuremman valikoiman perässä hieman kauemmas, vai valitsenko mukavuudenhaluisena lähikaupan. Toissa viikolla suuren pohdinnan jälkeen suuntasin lähikauppaan, sillä ulkona oli kylmä ja pimeä. Tein tietoisen valinnan ja suosin helppoutta valikoiman sijasta.

Kun saavuin kauppaan, huomasin lapun seinällä: ”Hyvä asiakas, ehdota tuotteita valikoimaamme”. Oli mukava huomata, että minun toiveitani ollaan valmiita kuuntelemaan. Tuntui siltä, että asiakkaana minua arvostetaan. Laitoin toiveeni sisään ja mietin, että kuulenkohan tästä enää koskaan.

Tämä on esimerkki yksinkertaisesta asiakkuudenhallinnan prosessista, jolla yritys tarjoaa asiakkaalleen mahdollisuuden saada toiveensa kuuluviin.

Lue lisää [fa icon="long-arrow-right"]

Seuraa Digimyytit-blogiamme